papr

Celiatici by měli zvláště dodržovat zdravou a vyváženou stravu

Většina Čechů nedodržuje vyváženou stravu a jí málo zeleniny. To je známý fakt. A řada celiatiků se potýká s nedostatkem vitamínů. O to zvláště by právě oni měli dbát na zdravou stravu. Lékaři ale potvrzují, že tomu v mnohých případech nebývá.

Neřekneme nic nového, ale podle zkušenosti je dobré pár základních údajů zopakovat.

Hovězí maso v jídelníčku může nahrazovat častý nedostatek železa. Čerstvé mořské ryby pomáhají snižovat hladinu cholesterolu, obsahují zdravé omega-3 mastné kyseliny a vitamín D. Rovněž vejce od slepic z volného výběhu bychom měli konzumovat. Vyvážená strava je nejlepší způsob, jak získat potřebné denní dávky vitamínů, spíše než konzumace různých doplňků, ačkoliv nemálo celiatiků doplňky potřebovat bude, jako například železo.

Zelenina by měla činit významnou část naší denní stravy, obsahuje potřebné vitamíny, a minerály, naopak nepřináší cholesterol a má málo kalorií. Barevná zelenina je velmi důležitá součást každodenní stravy. Papriky, brokolice a fazole jsou dobrým zdrojem vitaminu A. Čerstvá listová zelenina jako je kapusta je potřebným zdrojem kyseliny listové, která pomáhá při tvorbě červených krvinek. Špenát je plný vitamínu D, železa a vápníku. Zelenina je samozřejmě také zdrojem potřebné vlákniny. Zkuste občas Římský salát, i když je dražší. Má totiž v sobě více živin než například ledový salát, který obsahuje velké množství vody a sodíku.

Zelenina vařená v páře také udrží většinu živin, zatímco vaření ve vodě obecně způsobuje ztrátu vitamínů.

Zdroj: celiac.com, foto: wikimedia commons, Fir0002

Kde můžete koupit bezlepkové jogurty Florian

Pokračujeme v odpovědích na dotazy našich čtenářů, kde se dají zakoupit bezlepkové výrobky, Dnes zveřejňujeme, kde jsou k dostá

Kde můžete koupit bezlepkové jogurty Florian