OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sport a celiakie. Na co si dát pozor

Výživná jídla, cílené diety a dostatek vhodných tekutin pomáhají sportovcům zvyšovat výkon. Je celá řada zdravých sportovců, kteří drží bezlepkovou dietu s tím, že ta jim právě pomáhá na výkonu. Nicméně, u některých jedinců s diagnostikovanou celiakií, mohou některé potraviny a tekutiny vyvolávat nežádoucí reakce, které naopak výkon v různé míře snižují. Tomu se ale dá vyhnout dobře uzpůsobenou dietou.

Řada potravin s vysokým obsahem sacharidů je pšeničného původu nebo vyrobena z dalších surovin obsahujících lepek. Jedná především o pečivo, těstoviny a snídaňové cereálie. A to může představovat výzvu pro sportovce-celiatiky s vyšší potřebou sacharidů. Je proto žádoucí do jídelníčku vybrat takovou bezlepkovou stravu, která má dostatečné množství sacharidů.

Bezlepkové strava dále obecně obsahuje méně vláknin než strava s lepkem. Vláknina je ale důležitá pro zdravé trávení. Napomáhá chuti k jídlu a je nutná coby prevence rakoviny tlustého střeva. Doporučuje se, aby dospělí konzumovali 25-30 g vlákniny denně. Pro sportovce s velkým objemem tréninkových dávek však může být důležitá nižší úroveň vláknité stravy, kvůli dostatečné energii. Ale i v těchto případech je důležité zajistit, aby bezlepková strava zahrnovala dostatek vitamínů B, železa a zinku.

Sportovcům, zejména ženám a vytrvalostním běžcům, pak hrozí vyšší riziko nedostatku živin, zvláště železa, zinku, vápníku a vitamínu B12. Sportovci s nedávno diagnostikovanou nebo neléčenou celiakií mají ještě větší riziko nedostatku těchto živin. Musí ho řešit rychle, aby nedošlo k únavě, zranění a také následnému oslabení imunity. Záležitost ale může být komplikovanější, protože někteří celiatici trpí například sníženou schopností vstřebávání živin, často se to týká železa.

Sportovci, kteří mají celiakií, by měli konzultovat svou stravu vzhledem ke svému sportu s dietologem, který má s problémem zkušenosti, a samozřejmě na základě své konkrétní anamnézy.

Zdroj: www.sportsdietitians.com.au, ilustrační foto: wikimedia commons, Honza Groh