behhh

Jaký bezlepkový jídelníček doporučuje známá nutriční poradkyně vytrvalcům

O problematice s výživou pro sportovce celiatiky jsme již psali. Nyní se můžeme pro inspiraci podívat, jaký jídelníček doporučuje pro vytrvalostní sportovce-celiatiky známá anglická nutriční poradkyně Jo Scott-Dalgleishová. Ta radí řadě vrcholových sportovců.

Ať už se jedná o běžce, cyklisty nebo například triatlonisty, potřebují dostatek škrobovitých sacharidů, aby měli dostatek energie. Ty se ale nacházejí v potravinách, které často obsahují lepek (těstoviny, obilné vločky, celozrnné pečivo, apod). Spoléhat se na to, že potřebnou energii lze získat ze speciálních bezlepkových potravin, může vyjít i dost draho a ani tak to nemusí zcela splnit svůj účel.

Jo Scott-Dalgleishová dává několik tipů, kde energii získat nebo doplnit.

Všechny druhy rýže:  Zkuste před závodem nebo tréninkem bílou rýži, která rychle uvolňuje cukry. Nejlépe chutná ve formě rizota, tedy se zeleninou, případně i masem (obecně se ale ve stravě nevyhýbejte přírodní rýži, kvůli obsahu vláknin). Dobře také zabírají různé rýžové placky. Dobrou volbou na oběd či svačinu může být také kupodivu sushi nebo těstoviny z rýžové mouky.

Brambory:  Další možností jsou brambory, zejména sladké brambory, které jsou také dobrým zdrojem vitaminu A. Mohou být na různé způsoby, pečené, vařené, smažené nebo jako kaše.

Využívejte pohanku:  Zkuste třeba japonské soba nudle (Přečtěte si pečlivě složení, aby se ujistili, že nejsou vyrobeny částečně z pšeničné mouky), nebo palačinky z pohankové mouky podávané s řeckým jogurtem a ovocem nebo míchané s vejci a se špenátem.

Quinoa neboli merlík čilský:  Tato pseudoobilovina je plná bílkovin, stejně jako sacharidů a vlákniny. Je to dobrá alternativa třeba k rýži, pokud potřebujete změnu. Ve světě se prodává i ve formě vloček, může se připravit také jako kaše.

Certifikované bezlepkové ovesné vločky:  Jsou stále více dostupné a to i v Česku. Takže se přípravou hodí jako běžné obilné vločky, coby kaše, müsli a ovesné placky. Můžete si také z nich vyrobit domácí energetické tyčinky (smíchat se sušeným ovocem, například s ořechy a medem). Některé ve světě komerčně vyráběné energetické tyčinky už jsou také z bezlepkového ovsa.

Kukuřičné tortilly:  Dají se jíst na oběd nebo na snídani. Do tortilly se zabalí například uvařená vejce, fazole, rajčata apod. Zkontrolujte si ale předem, zda tortilly opravdu neobsahují pšenici, někdy totiž bývá tortila ze směsné kukuřično-pšeničné mouky).

Placky z kukuřičné mouky dobře doprovodí maso, ryby nebo vajíčka. Skvěle chutnají s houbami na smetaně jako brunch (pozdní snídaně).

Zdroj: Endurance Sports Nutritionist, Foto: Thinkstock

Zvyšuje bezlepková dieta výkonost?

Již po několik let ovlivňuje řada celebrit na bezlepkové dietě chování obyčejných lidí. Gwyneth Paltrow, Miley Cyrus nebo tenis

Zvyšuje bezlepková dieta výkonost?