157372431

Pár návrhu, co jíst v prvních dnech, když vám zjistí celiakii

Když lékař lidem oznámí, že mají celiakii, a co to vlastně znamená, šokovaní pacienti řeší, co tedy mají jíst: na snídani, na oběd, na svačinu, na večeři. Přinášíme obecný jídelníček, který se dá v prvních dnech, když nemá člověk ještě mnoho informací, použít.  

 Snídaně

  • Káva, čaj zelený,černý, bylinný či ovocný, ovocné šťávy, nektary, mléko,
    kondenzované mléko, med nebo cukr ke slazení.
  • Bezlepkové cereálie,  bezlepkový chléb a další slané bezlepkové pečivo, sladké bezlepkové pečivo
  • Máslo, margarín, med, marmeláda, džem
  • Přírodní sýry (jako Eidam, Ementál, Gouda, atd)

Přesnídávka

  • Čerstvé ovoce, ovocný salát z čerstvého ovoce
  • Zeleninové saláty (mrkev, okurky, papriky, atd)
  • Jogurt, podmáslí, tvaroh, ovocný tvaroh, ovocný jogurt

 Oběd

  • Ovocná šťáva, ovocný nektar, voda, víno, šumivé víno, čistý alkohol, bezlepkové pivo
  • Čisté zeleninové vývary,  krémové polévky s bezlepkovými zahušťovadly (v restauracích je zrovna nečekejte)
  • Všechny možné zelené saláty  s olivovým olejem nebo octem
  • Přírodní pečeně,  grilované maso,  servírované s omáčkou neobsahující mouku nebo jiná zahušťovadla a přísady s lepkem
  • Vařené, smažené nebo grilované ryby opět s omáčkou neobsahující mouku nebo jiná zahušťovadla a přísady s lepkem
  • Brambory, rýže, divoká rýže, kukuřice, proso, quinoa (merlík), polenta, bezlepkové těstoviny
  • Luštěniny (všechny typy)
  • Čisté koření (sůl, pepř, paprika), čerstvé bylinky
  • Čerstvé ovoce, ovocný salát z čerstvého ovoce, ovocný tvaroh, ovocný jogurt

 Svačina 

  • Čerstvé ovoce, salát z čerstvého ovoce
  • Bezlepkové  sušenky, bezlepkové zákusky
  • Ovocný  tvaroh, ovocný jogurt
  • Káva, všechny čaje

Večeře

  • Minerálky, bylinné a ovocné čaje, ovocné šťávy, ovocné nektary, mléko,
    podmáslí
  • Bezlepkový chleba, bezlepkové pečivo
  • Máslo, margarín
  • Přírodní sýr (Eidam, Gouda,  Ementál, atd.)
  • Saláty (mrkev, okurky, papriky, atd)
  • Čisté zeleninové vývary, krémové polévky s bezlepkovými zahušťovadly (v restauracích je zrovna nečekejte)
  • Všechny možné zelené saláty s olivovým olejem nebo octem
  • Domácí rýžový nákyp, smetana, bezlepkové obiloviny (rýže / kukuřice / proso)

Zpracováno z podkladů DZG – Glutenfreie Ernährung, ilustrační foto: Thinkstock