pohan

Pohanka, neprávem opomíjená bezlepková obilovina

Jednou z neprávem opomíjených bezlepkových obilovin je pohanka. U nás se pěstovala přinejmenším od raného středověku, velmi oblíbená byla pak v 16. století. Od 19. století ale zájem o ní upadal. 

Přitom její nutriční hodnota je mnohem vyšší než u mnohých jiných obilovin. Je bohatá na vitamín B1 a B2, lyzin a arginin, antioxidanty. Je to jediná pseudocereálie s obsahem rutinu, který se používá na léčbu cévních potíží, hemoroidů i křečových žil. Dobře se hodí na snižování tlaku, cholesterolu, zlepšuje problémy se zácpou díky obsahu vlákniny, potlačuje také žlučové kameny. A její zrna neobsahují lepek.

Pohanku můžeme v jídelníčku používat různými způsoby. Nejčastěji je známá jako příloha.

Důkladně se propláchne ve studené vodě. Na vaření používáme 1,5 dílu vody na 1 díl pohanky. Nikdy nesléváme, aby nedošlo ke ztrátě rutinu. Vaříme 2-3 minuty v oselené vodě a kapkou oleje a 30 minut necháme dojít. Nemícháme. Můžeme dochutit osmahnutou cibulkou, solí a česnekem.

Žlutavé výhonky pohanky lze využít ke konzumaci jako zeleninu. Charakterizují se jemnou a lehce křupavou texturou, atraktivní vůní.

Z pohanky se například v Japonsku vyrábí čaj, bohatý právě na rutin.

S využitím: probio.cz, foto: wikimedia commons, Mariluna

Zapečené žampiony s nivou

pro 2 osoby: 8 žampionů 1 jarní cibulka 100 g Nivy 100 g anglické slaniny...

Zapečené žampiony s nivou
Muffiny s malinovým překvapením

Dnes využijeme bezlepkové muffiny Penam, které koupíme v různých obchodech zdravé výživy i velkých obchodech a uděláme si z nic

Muffiny s malinovým překvapením