Vejce: nedoceněná potravina opředená mýty

Vajíčka jsou zvláště o Velikonocích skoro všude. Když pomineme jejich symboliku, tak těžko hledat kvalitnější zdroj bílkovin, než jakým jsou právě slepičí vejce. A to i přesto, že se na jejich pověsti podepsala řada samozvaných chytrolínů a výživových poradců, kteří se železnou pravidelností mění svoje názory na vhodnost konzumace vajec, až to skoro připomíná aprílové počasí. Ale jak je to doopravdy? Máme vejce uctívat, nebo zatracovat?

Jeden z nejkvalitnějších zdrojů bílkovin…

Vejce jsou jedním z nejkvalitnějších zdrojů bílkovin: bílek neobsahuje žádný tuk ani cholesterol, většina tuku v žloutku je zdraví prospěšná! Samozřejmě i v případě vajec platí „všeho s mírou“. Pokud sníte jedno celé vejce denně a zachováte si vyvážený jídelníček, můžete být v klidu. Vejce slouží jako velmi bohatý zdroj bílkovin, kvalitních tuků, ale třeba i leucinu a luteinu. Tyto prvky hrají důležitou úlohu v prevenci šedého zákalu a degenerace žluté skvrny na sítnici, což souvisí se stářím.Vejce jsou bohaté též na riboflavin, selen nebo vitamíny. Žloutek je pak obzvláště bohatý na vitamíny A, D, E, K, karotenoidy, vápník či železo.A málokdo ví, že vaječný bílek je jedním z nejstarších proteinů užívaných ve sportu. Hned po tom syrovátkovém jde o nejkvalitnější protein, který lze tělu dodat. Biologická hodnota celých vajec je 93,7 %, což je řadí nad mléko (84,5 %) nebo ryby (76 %).

…i energie

Vaječný bílek tvoří asi dvě třetiny váhy celého vejce, na žloutek připadá asi třetina. „Když sníte celé vajíčko, přijmete zhruba 78 kilokalorií, z nichž asi 70 % připadá na žloutek. Ten obsahuje veškeré tuky a mimo jiné i cholesterol,“ říká Lucie Kobiánová ze společnost Česká vejce CZ. Právě o obsahu cholesterolu ve vejcích se v minulých desetiletích vedly vášnivé diskuze. Jedna dieta střídala druhou a vejce byla tu zatracována, tu naopak stavěna na oltář jako ideální potravina. Jak to už v životě bývá, pravda je zhruba uprostřed. Není totiž cholesterol jako cholesterol. Některý tělo zatěžuje, jiný mu pomáhá. Mix těchto látek obsahují i vejce. Pro zdravého člověka, který se věnuje i sportování, jsou vejce vhodnou potravinou. Pro všechny bez rozdílu je vhodný vaječný bílek. S rozmyslem by žloutek měli konzumovat jen ti, kteří se potýkají s vyšší hladinou cholesterolu v krvi. Nejsou to však vajíčka, která tělo zatěžují nejvíce. Spíš naopak. A pokud bojujete s cholesterolem, zaměřte se hlavně na živočišné tuky.

vaječná_pomazánka_low

Jak skladovat vejce?

Samotný Kryštof Kolumbus se dle známé historky pokoušel postavit vejce na špičku, což se mu i podařilo. Asi ale netušil, že jde ideální způsob skladování vajec. Špičkou dolů by vejce měla být jak v obalech, tak při skladování u vás doma. Ideální místo pro skladování je suché, spíše chladnější (mezi 5 a 18 °C), bez výkyvů teplot a přímého slunečního svitu na vejce. V opačném případě totiž může dojít k orosení vajec a vzniku plísní. Vejce třídy A mají obvykle trvanlivost 28 dní. Minimální trvanlivost musí být na obalu vždy vyznačena.

Každé vejce s rodným listem

Pokud vás zajímá, odkud vejce pocházejí, stačí se podívat na kód, který je otištěn na skořápce vejce. Ten se skládá ze 7 znaků. Prvním je číslice, která uvádí metodu chovu. „0“ je označován chov v ekologickém zemědělství, „1“ patří vejcím z chovu ve volném výběhu, „2“ jsou označeny vejce od slepic chovaných v halách a „3“ jsou vajíčka od slepic chovaných v klecích. Následuje dvoumístné označení státu původu vejce. „CZ“ značí Českou republiku, „SK“ je určeno Slovensku, „PL“ Polsku atp. Následující čísla uvádějí konkrétní chov.

Až tedy budete o Velikonocích s dětmi koledovat vajíčka, chraňte pečlivě obsah vašeho košíku s výslužkou. Vejce jsou totiž doslova pokladem.