Uzená makrela – výborný zdroj bílkovin a zdravých tuků!

Podle odborníků bychom si měli ryby dopřávat ideálně jednou, nejlépe však dvakrát týdně. Proč si nedat třeba makrelu? Makrela je velice oblíbená ryba – v zemích jižní Evropy ji s oblibou grilují, u nás vedou makrely uzené. Jsou plné zdravých tuků a cenných bílkovin a díky citlivému uzení horkým kouřem mají příjemnou a delikátní chuť.

Makrela, stejně jako jiné ryby, je obrovským zdrojem přírodního jódu, maso obsahuje velké množství bílkovin a minerálů, stopové prvky a vitamíny A, B a D. Jsou lehce stravitelné, rybí tuk je bohatým zdrojem nenasycených mastných kyselin, které působí příznivě na lidský mozek a srdce.

makrelaMakrely ve velkých hejnech křižují Atlantik, Severní, ale i Středozemní moře. Jsou to výborní plavci, proto snadno uniknou i velkým predátorům, jako jsou třeba žraloci. Sama makrela je dravá, živí se malými rybkami a drobnými mořskými živočichy. Její maso je tučnější, proto se pro uzení dobře hodí – příliš se totiž nevysuší. Je možné ji udit studeným i horkým kouřem, při uzení studeným kouřem je chuťově velmi výrazná a maso má pevnější strukturu, u nás ale není takto upravená ryba tak oblíbená jako v jiných zemích „Uzení horkým kouřem potom netrvá déle než tři hodiny a rybu je možné rovnou jíst nebo ji dále zpracovávat. Právě taková (mimo jiných ryb) se udí i v Roudnici nad Labem ve společnosti Papei“, říká ředitel této společnosti Tomáš Fábel. Její maso při tomto způsobu přípravy snadno odpadává od kostí a dobře se konzumuje, je slané a má příjemné kouřové aroma. „Uzená makrela skvěle chutná jen tak samotná, s kouskem dobrého pečiva, nebo můžete zapojit svoji fantazii a využít ji třeba do nápaditých pomazánek, salátů nebo těstovin“, radí bloggerka Cooking with Šůša, která spolupracuje s Papei

Lámete si hlavu jak makrelu využít? Zkuste recept podle blogerky Cooking with Šůša:

Rizoto s uzenou makrelou

Pro 2 osoby

Budete potřebovat:

 

Příprava:

V hluboké pánvi necháme rozpustit máslo. K rozpuštěnému máslu vsypeme rýži a necháme ji cca 3 minuty restovat. Poté rýži zalijeme bílým vínem, necháme ho odpařit a po troškách přiléváme vývar. Rýži vaříme tak dlouho, dokud není tzv „naskus“. Uhasíme plamen a v rizotu necháme rozpustit kousek másla. Nakonec vmícháme maso z uzené makrely, hrášek, nastrouhaný parmezán, pepř a podle chuti dosolíme. Na talíři rizoto posypeme nastrouhanou citronovou kůrou a můžeme podávat.

 

Dobrou chuť!

Bezlepkové včelí úly

Včelí úly patří mezi vánoční klasiku. Na první pohled se může zdát poměrně pracná, ale...

Bezlepkové včelí úly
Měkké bezlepkové perníčky na Nový rok

Na Nový rok to chce nějakou tu mňamku. Třeba měkké bezlepkové perníčky. Příprava zabere trochu času, ale zato si pak pochutnáme

Měkké bezlepkové perníčky na Nový rok