coast-1834827_1920

7 důvodů, proč na bezlepkové dietě sportovat

Cvičení je součást zdravého životního stylu. Přispívá k rovnováze, jež je tolik potřebná ke zdárnému hojení, které je pro celiaky obzvlášť důležité. I když si možná nepřijdete úplně fit, měli byste cvičení aspoň vyzkoušet. Budete se cítit lépe jak po fyzické, tak po mentální stránce. Přinášíme několik důvodů, proč se pravidelně hýbat!

1. Stanete se pánem svojí váhy!

Změny váhy k celiakii bohužel patří. Buď hodně hubnete kvůli nevolnosti, nebo naopak někteří pacienti zase přibírají, protože mnohé bezlepkové varianty pokrmů jsou kaloričtější než ty klasické. Ať už potřebujete nabrat nebo shodit, cvičení vám pomůže udržet zdravou váhu.

2. Posílíte svaly

Práce s vlastní vahou nebo se závažím je ideální pro budování svalové hmoty. U celiaků mohou být svaly oslabeny kvůli nedostatku živin, který mohla způsobit dlouhodobá konzumace lepku před diagnózou. O důvod víc, proč na nich zapracovat!

3. Zpevníte kosti

Cvičení je přínosné nejen pro svaly, ale také pro kosti. Osteoporóza a jiné zdravotní problémy jsou bohužel častými komplikacemi při celiakii. Naštěstí se dá stav kostí cvičením částečně zlepšit. Zde také funguje posilování, pohyb jako běh a cyklistika je méně efektivní.

4. Podpoříte hojení

Mezi dlouhodobé efekty pohybu patří také zlepšení krevní cirkulace, která přispívá k hojení poškozeného trávicího traktu.

5. Zlepšíte své stravování

Mnoho lidí, kteří sportují, si zároveň dává větší pozor na svůj jídelníček. Díky sportu budete cítit větší motivaci a namísto „hřešení“ se sladkostmi v ruce se raději půjdete někam protáhnout! Navíc po sportu nebudete mít z malého mlsání žádné výčitky.

6. Zlepšíte si náladu

Pravidelný pohyb má pozitivní vliv na váš psychický stav. Cvičení pomáhá k vyššímu sebehodnocení a také snižuje riziko deprese. To je dané endorfiny, které se při sportu vyplavují do krve. Ty spouštějí příjemné pocity a pomáhají proti bolesti. Celiaci jsou bohužel více ohroženi depresí než většinová populace, cvičení ale pomáhá redukovat úzkost a stres. Zároveň díky němu také na chvíli budete moct zapomenout na své zdravotní problémy.

7. Budete spát lépe

Každý, kdo se hýbe, vám potvrdí, že se mu po pořádném tréninku výborně spí. Stres, kterého se při sportu zbavíte, vás totiž nebude tížit v noci. A kromě toho se nádherně unavíte.

Rady na závěr

Než se pustíte do jakékoliv fyzické aktivity, určitě se poraďte se svým lékařem. To by mělo platit pro každého, pro celiaky ale obzvlášť. Rozhodně nelámejte nic přes koleno, nemusíte hned běhat maratony nebo zvedat těžká závaží. Začněte klidně zlehka, cvičením, které je šetrné k vašim kostem a kloubům. Vyzkoušejte třeba hojivé pilates, jógu nebo vodní aerobik.

Přejeme vám hodně zábavy! Sport vás bude bavit