Bezlepkově pro nováčky

Zrovna vám diagnostikovali celiakii nebo alergii na lepek? Tohle zjištění může na začátku vyděsit. Vždyť lepek je ve spoustě potravin, které běžný člověk denně konzumuje. Ale nezoufejte. Pokud budete dodržovat několik jednoduchých zásad, zvyknete si na nový bezlepkový životní styl snadno. Přinášíme vám přehledného průvodce bezlepkovým stravováním!

MŮŽETE SI DÁT:

  • kukuřici ve všech formách (kukuřičná mouka, krupice atd.),
  • obyčejnou rýži ve všech formách (bílá, hnědá, divoká, basmati),
  • amarant, pohanku, quinou, lněná semínka, sóju, tapioku, maniok, teff nebo arrowroot,
  • mouku z bezlepkových plodin, fazolí, ořechů nebo kokosu. Při nákupu hledejte výrobky označené jako bezlepkové, abyste se vyhnuli křížové kontaminaci.

Další bezlepkové potraviny:

  • čisté mléko, máslo, jogurty nebo zmrzlinu bez přídavných látek obsahujících lepek,
  • rostlinné oleje, třeba olivový nebo lněný,
  • čisté ovoce, zeleninu (čerstvou i mraženou), maso, ryby a mořské plody, brambory, vejce, ořechy, oříšková másla a luštěniny,
  • lihový, jablečný nebo vinný ocet (pozor, sladový ocet lepek obsahuje)
  • destilované alkoholické nápoje jsou bezlepkové, protože destilace lepek odstraňuje. Dejte si ale pozor na látky přidané po destilaci, protože ty už lepek obsahovat mohou. Příkladem může být třeba karamel používaný kdobarvování,
  • čistá koření – třeba chilli, kmín nebo bylinky. Pozor ale na kořenicí směsi, protože ty lepek obsahovat mohou.

Bezlepkové ingredience:

Barvivo annatto, glukózový sirup, lecitin, maltodextrin (dokonce i když je vyráběn z obilí), kyselina citrónová, mléčná a jablečná, stejně tak jako sacharóza, dextróza a laktóza, guarová a xanthanová guma, kukuřičný a bramborový a tapiokový škrob nebo vanilka.

VYHNĚTE SE:

  • Pšenici ve všech formách – včetně špaldy, kamutu nebo tritikále (kombinace žita a pšenice). To se vztahuje také na semolinu, macesy nebo couscous. Běžně pšenici obsahuje pečivo, koláče, cereálie, sušenky, krekry, těstoviny nebo těsto na pizzu nebo houskové knedlíky. Schovávat se ale může v celé řadě dalších výrobků. Nevěšte ale hlavu, dnes už je na trhu velký sortiment bezlepkového pečiva.
  • Ječmenu a sladu. Takže třeba sirup z ječného sladu nebo sladový extrakt je také tabu.
  • Žitu. Žito není běžná ingredience, ale žitný chléb je celkem častý.
  • Obalovanému masu, zelenině nebo rybám, pokud se jedná o klasickou strouhanku. Místo toho můžete zkusit obalit své jídlo v něčem jiném, nedávno jsme přinesli třeba recept na kapra v citrónové krustě. Stejně tak si dejte pozor například na maso v omáčkách a marinádách, které obsahují lepek.
  • Jídlům, která jsou smažená ve stejném oleji jako v běžné strouhance obalované potraviny.
  • Lékořicovým pochoutkám a jiným sladkostem, které obsahují pšenici nebo ječmen.

DÁVEJTE SI POZOR NA:

  • pivo. Běžné pivo vyráběné ze sladu obsahuje lepek. Existují ale i speciální piva pro celiaky.
  • dextrin, který může a nemusí být vyráběn z pšenice. Pokud obsahuje lepek, mělo by to být uvedeno na obalu potraviny.
  • dochucovadla, jež by měla být většinou bezlepková. Ale někdy mohou obsahovat ječmen nebo slad. Opět proto hlídejte obaly.
  • v některých bezlepkových výrobcích občas narazíme na deproteinovaný pšeničný škrob. Ten je zbaven lepku a je tak považován za bezpečný.
  • Většina osob s nesnášenlivostí lepku nemá problémy s ovsem. Například běžné cereálie s ovšem ale často bývají kontaminované. Proto bychom měli kupovat takové, které jsou jasně označené jako bezlepkové.
  • sójovou omáčku, kde by člověk lepek asi nehledal. Bohužel se tam skoro vždy nachází. Kupujte proto takovou, která je označena jako bezlepková.
  • volně prodejné léky nebo léky na předpis, které jsou většinou bezlepkové, někdy se v nich ale lepek může objevit. Než něco začnete užívat, proberte svůj zdravotní stav se svým lékařem nebo lékárníkem.

Berte tato doporučení pouze jako orientační. Nejlépe vám poradí váš lékař nebo lékárník. Přejeme vám hodně úspěchů a pevné zdraví!

 

Kozí mléko je in!

Trpíte nesnášenlivostí kravského mléka? Nezoufejte a dejte si to kozí! Někdo tvrdí, že má typické...

Kozí mléko je in!
Brambory: hodně muziky za málo peněz

Dnešní díl seriálu o přirozeně bezlepkových potravinách věnujeme absolutnímu základu české kuchyně, a to bramborám....

Brambory: hodně muziky za málo peněz