20170321_mezinarodni_certifikace

Budou se bezlepkové potraviny na celém světě označovat stejně?

Kanadská asociace celiaků volá po celosvětově shodné certifikaci bezlepkových potravin. K čemu by to bylo užitečné? A jaká je situace u nás?

Výrobci a spotřebitelé v Severní Americe narážejí na problém, že si nejsou jistí přesným označením bezlepkových potravin – podle jednoho z výzkumů nevěří logům na obalech až 90 % zákazníků. V rámci Evropy byla do roku 2012 situace mnohdy podobná – označování se stát od státu lišilo, což bohužel spotřebitelům nezaručovalo všude stejnou ochranu a také bránilo volnému pohybu výrobků.

To ale bylo upraveno evropským nařízením, které platí právě od roku 2012. Díky němu si můžete koupit bezlepkové produkty například v Itálii na dovolené a spolehnout se na označení, které potvrzuje, že jsou bezlepkové. V rámci tohoto nařízení existují dvě kategorie – potraviny s „velmi nízkým obsahem lepku“, které nemají více než 100 mg lepku na kilogram (jedná se hlavně o potraviny ze speciálně upravené pšenice, ječmene nebo žita). Druhou skupinou jsou výrobky „bez lepku“, která mají maximálně 20 mg lepku na kilo. Speciálně jsou označeny ještě potraviny s ovsem, které u lidí s nesnášenlivostí lepku mohou vyvolávat různé reakce.

Další mezinárodní značkou je známý přeškrtnutý klas. S nápadem na jeho používání přišla britská organizace celiaků, později se rozšířila i do dalších evropských zemí. Dodržování právních předpisů ohledně značení bezlepkových potravin u nás sleduje Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI).

Správné označování bezlepkových potravin je pro lidi s celiakií životně důležité. Pokud totiž například nevědomky konzumují lepkem kontaminované potraviny, zadělávají si na zdravotní problémy, které se nemusí objevit bezprostředně, ale až po delší době. Zároveň dobré označování přirozeně bezlepkových potravin rozšiřuje jejich možný jídelníček a zlepšuje kvalitu života. V Evropské unii je již situace přehledná, ale celosvětově jednotné a jasné značení stále chybí. Organizace sdružující celiaky lobbují za jeden globální standard, který by vybudoval důvěru mezi výrobci, dodavateli a konzumenty na celém světě.