20170418 Cholesterol ve vejcích

Cholesterol ve vejcích. Je obava oprávněná?

Jestli se vám o Velikonocích podařilo vykoledovat větší množství vajec a trápí vás otázka, zda je jejich konzumace vlastně vhodná, máme pro vás dobré zprávy.

Poslední výzkumy ukazují, že „strašák“ cholesterolu ve vejcích, který vede ke kardiovaskulárním chorobám, není tak úplně založen na pravdě. S nadsázkou můžeme říct, že větším problémem jsou u smažených vajíček nasycené mastné kyseliny v tuku, na kterém vejce smažíme, než samotná vejce.

Vliv konzumace vajec na hladinu cholesterolu v lidském těle je oproti pozitivům, která přináší, marginální. Vejce jsou nutričně výživná potravina, ideální při rekonvalescenci nebo redukci váhy. Při velmi malém množství kalorií (asi 70 kalorií na velké vejce) představují úžasný zdroj železa, vitamínů B, D, E nebo kyseliny listové. Z pěti gramů tuku ve velkém vejci je více než polovina tvořena nenasycenými mastnými kyselinami, které nezvyšují hladinu cholesterolu v krvi. Cholesterol navíc naše tělo potřebuje pro mnoho životně důležitých procesů. Umí si ho samo vyrobit prostřednictvím jater, a proto je potřeba myslet na to, že další cholesterol získáváme ze stravy.

Ukazuje se, že dříve přehlíženým faktorem, který zvyšuje riziko onemocnění kardiovaskulárními chorobami, je konzumace nasycených tuků, tedy živočišných tuků, ale také palmového a kokosového oleje.

„Trvale vyšší příjem cholesterolu, stejně jako jednotvárný jídelníček, který by vejce protěžoval, doporučit nemohu. Vysoká hladina ‚špatného‘ LDL cholesterolu, společně s dalšími faktory, jako je kouření, vysoký krevní tlak, nevyvážená strava a nedostatek zeleniny a pohybu, prostě představují zdravotní rizika. Čím více jich je, tím větší pravděpodobnost vzniku kardiovaskulárního onemocnění, například ischemické choroby srdeční, ischemické choroby dolních končetin nebo cévní mozkové příhody. Konzumace vajec jako takových ale patří do zdravého pestrého jídelníčku, a ani výjimečně vyšší konzumace během Velikonoc nepředstavuje zvýšené zdravotní riziko.“, dodává MUDr. Bára Bahníková z Bezlepek.cz.

A protože se i v naší redakci sešlo velké množství kvalitních vajec, ke všemu krásně barvených přírodním způsobem, byli jsme rádi, že jsme se s lékařkou Bárou shodli na prospěšnosti rozumné konzumace vajec. Konec Velikonoc jsme tak oslavili chutnou vajíčkovou pomazánku odlehčenou bílým jogurtem a okořeněnou čerstvou pažitkou!

Máte svůj osvědčený recept, jak naložit s přebytkem velikonočních vajíček? Podělte se o něj s námi třeba prostřednictvím Facebooku.

Zdroj: American Council on Science and Health, Foto: PAPEI