2017-06-09 Superpotraviny z českých luhů a hájů

Superpotraviny z českých luhů a hájů

Když se dnes řekne superpotravina, představí si většina z nás spíše nějakou exotickou, hůře dostupnou potravinu zvláštního jména a vyšší ceny z obchodu zdravé výživy. Je ale na čase hrdě se přihlásit k tradičním vitamínovým a nutričním „echt-bombám“, ze kterých čerpaly energii a sílu generace našich předků.

Respektování sezónnosti a lokality umožní vytěžit z plodů země nejvíce zdraví a chuti.

Redakce Bezlepek.cz sestavila vlastní top výběr pěti nejzajímavějších pokladů, které se dají vypěstovat či připravit doma nebo nasbírat za humny. Než přejdeme na tento redukovaný výběr, připomeňme důležité pravidlo: vždy je lepší sáhnout po lokální potravině, která se v dané oblasti přirozeně vyskytuje. Naši předci dobře věděli, co je pro ně prospěšné a kde to sehnat. Dodejme, že v tuzemských podmínkách máme ne/výhodu čtyř ročních období, z nichž každé přináší „to svoje“. Ovoce, zelenina, bylinky, ořechy, šípky, lipové květy, česnek a cibule, to vše je nejlepší sklidit a konzumovat v sezóně nebo po sklizni vhodně uskladnit, usušit, či jinak zpracovat. A které potraviny se dostaly do zlatého výběru?

Červené ovoce

Přichází období červených lesních plodů, proto začínáme právě jím. Obecně platí, že čím tmavší ovoce (či zelenina) je, tím hodnotnější poklad z pohledu obsahu antioxidantů představuje. Sbírejte borůvky, maliny, ostružiny či rybíz. Pokud můžete, pěstujte si za okny či na balkóně vlastní rajčata.  Antioxidanty napravují v těle škody způsobené volnými radikály a mohou snížit negativní vliv stresu, psychické či fyzické zátěže, či dokonce snížit riziko rakovinového bujení.

Červená řepa

Na druhém místě se pro svoje protizánětlivé účinky a vysoký obsah vitamínů a minerálů zařazuje červená řepa. Je schopná povzbudit i velmi vyčerpané, demineralizované tělo, vysoký obsah železa pomáhá při chudokrevnosti. Barva řepy správně napovídá, že je silným přírodním antioxidantem.

Mák

Tato tradiční součást české kuchyně je vynikající pro doplnění vápníku v těle. Mák obsahuje 1620 mg vápníku na 100 g, tedy asi dvanáctkrát tolik, co stejné množství mléka. Je ideálním doplňkem vašeho pečení, ranních müsli a dalších jídel, obzvláště pokud nekonzumujete mléko a mléčné výrobky. Je vhodný také při riziku osteoporózy, pro těhotné a kojící ženy.

Kysané zelí

Kysání, kvašení nebo také fermentace je proces, který skutečně „vydoluje“ ze zelí to nejlepší. Pravidelná konzumace předchází chřipkám, ale také civilizačním chorobám od depresí až po kardiovaskulární nemoci. Bakterie mléčného kvašení zvyšují podíl vitaminu C, kysané zelí je dále plné minerálů a látek s protirakovinnými a antibiotickými účinky. Nejlepší kysané zelí si připravíte jednoduše i v domácích podmínkách.

Med

Tento elixír mládí je považován za přírodní antibiotikum a svým složením posiluje imunitu a ničí bakterie. Je dobré vybírat med spíše květový než lesní a ideálně od lokálních včelařů. Důležité je med příliš nezahřívat; nepatří do horkého čaje a dobře mu nedělá ani horká lázeň, pokud zkrystalizuje.

Výčet tuzemských superpotravin by mohl být mnohem delší. Jste ve vaší rodině zvyklí na některou z nich a nedáte na ni dopustit? Podělte se s námi na Facebooku!

Použité zdroje: www.vimcojim.cz

Může celiakie způsobovat zavápenatění mozku?

Běžně slýcháváme o ledvinových nebo žlučových kamenech, které mohou vznikat také usazováním vápníku. Usazování vápníku může mít

Může celiakie způsobovat zavápenatění mozku?