2017-07-19 Lepek - dnešní nepřítel, lektin - nepřítel zítřka

Lepek – dnešní nepřítel, lektin – nepřítel zítřka?

Dnešní doba je charakteristická výživovými trendy, mezi něž patří nedůvěra k lepku, mléčným výrobkům a odmítání cukru. Vypadá to, že lepek, nepřítel číslo jedna, může být v blízké budoucnosti zastíněn zájmem o jiný nepřátelský protein – lektin.

Lektiny, které patří mezi rostlinné bílkoviny, neumí naše tělo strávit. Nacházejí se například v obilí, luštěninách, sóje, ořeších, některých druzích ovoce a zeleniny, včetně rajčat, lilků, okurek či melounů. Mohou se ale objevit také v živočišných a mléčných výrobcích, pokud bylo zvíře krmeno stravou s velkým obsahem sóji a zrn. Lektiny tak mohou být i v mase, mléce či jogurtech.

Podle amerického lékaře a spisovatele Stevena R. Gundryho máme s lektiny problém proto, že se rostliny brání konzumaci předtím, než jsou zralé a jejich semena připravena k šíření. Ve své knize „The Plant Paradox“ hovoří o toxickém účinku rostlin způsobeném výraznou změnou spotřeby potravin. Produkce je sklizena ještě před svojí zralostí, zvířata jsou masově krmena obilím. To může mít, alespoň podle Gundryho, za následek nárůst celospolečenských zdravotních obtíží jako je nesnášenlivost potravin, obezita, obtíže s trávením nebo autoimunitní onemocnění.

Vedle závěrů Stevena R. Gundryho nevyvozují ale výzkumníci tak alarmující závěry o vlivu lektinů na lidské zdraví. Pokud ale má člověk problémy s trávicím systémem a nepodařilo se nalézt řešení těchto problémů, mohou mít úpravy v jídelníčku vedoucí se snížení množství konzumovaných lektinů blahodárné účinky.

Vždy je vhodné podívat se na kombinaci lektinových potravin ve stravě a případně zvážit, zda by mírné snížení jejich příjmu a začlenění alternativních potravin nepomohlo. Dále se doporučuje jíst pouze zralé ovoce a zeleninu, namáčení luštěnin před vařením a preferovat naklíčená zrna.

„Jako u všeho platí, že je potřeba posuzovat vliv potravin s lektiny v naší výživě jako celek. Například konzumace luštěnin byla již mnohokrát prokázána jako prospěšná, stejně tak není potřeba nadobro zavrhnout rajčata či lilky. Vliv lektinu ve stravě mohou zčásti minimalizovat také prebiotika a probiotika“, dodává nutriční poradkyně Kara Landau.

Zdroj: http://coach.nine.com.au