Jaké chybí celiakům vitamíny a minerály?

Jedním z důsledků celiakie je nutriční nedostatečnost způsobená neschopností poškozeného tenkého střeva vstřebávat důležité látky. Zahájení bezlepkové diety je důležitým pozitivním milníkem, díky kterému dochází k postupnému hojení tenkého střeva. To je pak schopné znovu vstřebávat výživné látky. Je však důležité si uvědomit, že některé vitamíny a minerály mohou celiakům scházet i po zavedení bezlepkové diety kvůli změně struktury jídelníčku.

Před diagnózou

Neléčení lidé s celiakií trpí nejčastěji nedostatkem vlákniny, železa, vápníku, hořčíku, zinku, kyseliny listové, vitamínu B3 (niacinu), B2 (riboflavinu), B12 a vitamínu D. Dále se projevuje také nedostatečný příjem kalorií a bílkovin, spíše zřídka je pozorován nedostatek mědi a vitamínu B6. Při diagnóze je důležité konzultovat aktuální zdravotní stav pacienta s lékařem, který může vyhodnotit, zda pokročilá celiakie nevedla k poškození například kostí nebo nervů, nezpůsobila chudokrevnost apod. V takových případech je žádoucí samozřejmě kromě úpravy stravy zařadit také výživové suplementy, které postiženému tělu mohou rychleji pomoci s ozdravením.

Po diagnóze na bezlepkové dietě

Jakmile uplyne nějaký čas od zavedení bezlepkové diety, má tenké střevo možnost se zahojit a znovu absorbovat prospěšné látky, které jsou v potravě obsaženy. Celiak se v této fázi léčby musí zaměřit na novou výzvu, a to vyvážení struktury svého bezlepkového jídelníčku. Vyloučení především obilných produktů z potravy může totiž způsobit nedostatečný příjem některých důležitých látek, obzvláště pokud nebyl jídelníček dostatečně pestrý i před diagnózou. Dalším problémem je, že někteří lidé v první fází léčby trpí také nesnášenlivostí laktózy obsažené v mléčných produktech. Ty hrají důležitou roli pro celiaka v příjmu především vápníku, hořčíku a vitamínu D. Pokud se objeví i problém s trávením laktózy, je ještě více důležité rozšířit jídelníček o potraviny, které mléčné produkty nahradí.

Které vitamíny a minerály jsou pro celiaky důležité a kde je najdeme?

Vitamín B1. Je obsažený v mase, medu a ořeších. Doporučuje se zařadit do jídelníčku slunečnicová semínka, černé fazole, hrách a čočku.

Vitamín B2. Vitamín je obsažený v játrech, ledvinách, mléce a mléčných výrobcích, vejcích, vepřovém a hovězím mase, kakau a ořeších. Celiaci, stejně jako lidé trpící onemocněním štítné žlázy nebo cukrovkou, mají zvýšenou potřebu tohoto vitamínu. Pokud nemůžete přijímat laktózu z mléčných výrobků, doporučuje se dále konzumovat houby, vařený špenát, zvěřinu a sójové boby.

Vitamín B3. Získáme ho z hub, avokáda, brokolice, tuňáka, lososa, kuřecích prsou a mléčných výrobků nebo vajec.

Kyselina listová. Je obsažená v listové a zelené zelenině, například špenátu, ledovém, hlávkovém a římském salátu, chřestu, brokolici, dále v čočce nebo řepě. Pozor, varem se většina vitamínu zničí.

Železo. Najdeme jej v mléčných výrobcích, ve všech druzích masa, čočce, sóje a tofu.

Vápník. Je obsažený v zelené listové zelenině, máku (o jeho výživovém potenciálu jsme psali dříve například zde), sardinkách, mandlích, sezamu nebo mořských řasách.

Vitamín D. V potravě je jen velmi málo zdrojů tohoto vitamínu. Patří mezi ně mléčné výrobky a vejce, mořské ryby a plody, například losos, sardinky, krevety či treska. Za normálních okolností se vitamín D tvoří v kůži působením slunečního záření a v oblastech s nedostatkem slunečního záření je někdy nutné jej dodávat uměle v podobě potravinového doplňku.

Potřeba pestré stravy platí pro celiaky dvojnásob a kvalitně změnit svůj jídelníček může pro někoho být dost náročná výzva. Doporučujeme proto „jíst střídmě z bohatého stolu“, vyhledávat celozrnné bezlepkové potraviny a tepelně zpracovávat potraviny co nejšetrnějším způsobem.

Použité zdroje: www.gluten.orgwikipedia.org

Je celiakie dědičná?

Mnoho budoucích rodičů celiaků se bojí, že jejich děti budou mít určitě stejnou nemoc. V převážné většině tomu tak ale není. Na

Je celiakie dědičná?