Co se děje s vaším tělem na bezlepkové dietě?

Dnešní téma se netýká pouze celiaků, ale všech, kdo pociťují negativní vliv lepku na své tělo, často aniž by byla současná medicína schopná tento vliv vysvětlit. Někteří „bezlepkáři“ přešli na dietu proto, že je trápilo špatné zažívání, někomu vynechání lepku dokonce ulevilo psychicky. V takových případech nelze než doporučit lepek ze stravy vyloučit. A co že se děje s vaším tělem poté, co přejdete na bezlepkovou dietu?

Jasná mysl. Výzkumy ukazují, že mezi střevy a mozkem funguje zvláštní spojení. Hodně z toho, co se děje v našich myslích, je ovlivněno tím, co „projde naším žaludkem“, ať už dobrého či špatného. Pokud některým lidem bezlepková dieta přinese úlevu v podobě menších střevních obtíží, například zánětů, snižuje se i pravděpodobnost nervového zánětu. Bezlepková dieta tak může snížit riziko onemocnění mozkovou mlhou (zastřenou myslí), chronickou únavou nebo dokonce Alzheimerovou nemocí.

Honí vás „mlsná“. Vždy, pokud něco vynecháte ze své stravy, ať už to vaše tělo potřebuje nebo ne, začnete na „zakázané ovoce“ intenzivně myslet. Díky tomu, že na bezlepkovou dietu přechází stále více lidí, je možné dnes sehnat mnoho potravin i v bezlepkové variantě. Je potřeba ale myslet na to, že výrobek bez lepku nutně neznamená zdravý výrobek, a některé náhražky tělu vůbec neprospějí.

Bolest hlavy. Při vysazení lepku, který byl součástí pravidelné stravy, se mohou dostavit „abstinenční“ symptomy, jako bolest hlavy. Tyto příznaky by měly sami odeznít. Pokud bolest hlavy přetrvává, může také znamenat nedostatečný příjem výživy v průběhu dne.

Zlepšení zažívání. Vynechání lepku u mnoha lidí vede ke snížení zanícení střeva, které se projevuje například průjmy, nadýmáním nebo dalšími autoimunitními projevy. Zlepšení trávení pak pomůže zvládat případné další zažívací potíže, jako alergii na laktózu.

Více energie. Někteří lidé po přechodu na bezlepkovou dietu pociťují, že mají výrazně víc energie. Částečně je to způsobené úlevou pro zažívací trakt, který nepotřebuje tolik energie na vlastní provoz, částečně za novou sílu mohou změny v dietě. Lidé po vysazení lepku nezřídka zařazují do svého jídelníčku více ovoce, zeleniny a nutričně výživných „nových“ plodin.

Nutriční nedostatečnost. Pozor na chybně nastavenou bezlepkovou dietu! Mnoho celozrnných výrobků je bohatých na vitamíny, minerály a vlákninu, a vyloučení celých zrn z výživy bez adekvátní náhrady může přínosy diety zcela smazat. Které vitamíny a minerály je potřeba si pohlídat, si můžete přečíst v našem dřívějším článku zde.

Ústup úzkosti. Citlivost na lepek se může díky narušené chemické rovnováze projevovat i psychickými problémy, jako je úzkost, fobie, deprese, podrážděnost, vyšší srdeční tep nebo výkyvy nálad. Přechod na bezlepkovou dietu tak často přináší i psychickou úlevu.

Změny váhy. Někdy odstranění lepku ze stravy vede k zavedení náhražek, které se horší senzorické vlastnosti snaží dohnat vyšším obsahem tuků, cukrů nebo jiných přídatných látek. Takto nevhodně upravená bezlepková dieta pak mimo jiné může vést k nárůstu hmotnosti. Pokud se ale vzdáte lepku a nahradíte jej výběrem jiných celých zrn,  jako je hnědá rýže nebo quinoa, dostanete do těla složité sacharidy, a přesto můžete i zhubnout.

Pociťovali jste tělesné a psychické změny po zavedení bezlepkové diety i na sobě? Podělte se o ně na našem facebookovém profilu!

Zdroj: The Daily Meal

Zvyšuje bezlepková dieta výkonost?

Již po několik let ovlivňuje řada celebrit na bezlepkové dietě chování obyčejných lidí. Gwyneth Paltrow, Miley Cyrus nebo tenis

Zvyšuje bezlepková dieta výkonost?
Bezlepkově pro nováčky

Zrovna vám diagnostikovali celiakii nebo alergii na lepek? Tohle zjištění může na začátku vyděsit. Vždyť...

Bezlepkově pro nováčky