2017-12-12 Jak se nedostat do křížku s křížovou kontaminací

Jak se nedostat do křížku s křížovou kontaminací

Pojem křížová kontaminace se ve slovníku většiny populace objevuje ve spojení s přenosem bakterií z místa jejich přirozeného výskytu na nekontaminované potraviny. Například ze syrového masa přes nůž či prkénko na syrovou zeleninu, která po konzumaci může postiženému způsobit nemalé střevní obtíže.

Celiaci však tento pojem znají v jiné souvislosti. Křížová kontaminace se stává nebezpečnou spíše u nemocných, kteří již mají bezlepkovou dietu poměrně dobře zvládnutou a hrozí jim riziko opakovaného požívání velmi malých množství lepku rutinní chybou při nakládání s lepkovými a bezlepkovými potravinami.

Onemocnění celiakie postihuje především trávicí soustavu a vlivem autoimunitní reakce dochází k poškozování tenkého střeva. Pokud pacient přešel na bezlepkovou dietu a přesto nedochází k zahojení střeva a vymizení příznaků, může být příčinou problémů právě křížová kontaminace.

I setina krajíčku chleba poškodí střevní sliznici

Přibližně 50 mg lepku, tedy asi setina krajíčku pšeničného chleba, může tenké střevo celiaka poškodit. Riziko křížové kontaminace samozřejmě hrozí především ve „smíšených“ rodinách. Zamezit nechtěné konzumaci lepku můžete například těmito kroky:

  • Skladujte bezlepkové potraviny v oddělených, označených přepravkách.
  • Označujte bezlepkové potraviny v ledničce i spíži, jakmile je vyndáte z originálního obalu. Především u potravin jako je mouka, krupice, instantní kaše a podobně, může po čase dojít k záměně s lepkovými produkty.
  • Dbejte na to, aby ke křížové kontaminaci nedocházelo přes společně sdílené máslo, pomazánky, marmelády, a podobné potraviny.
  • Prkénka, nože a další kuchyňské náčiní udržujte v průběhu vaření i skladování v čistotě.
  • Nemíchejte pracovní postupy pro přípravu lepkových a bezlepkových pokrmů.
  • Z toustovačů, sendvičovačů a grilů před přípravou bezlepkových pokrmů pečlivě odstraňte připečené zbytky.
  • Pokud chystáte lepkové i bezlepkové těstoviny, zásadně používejte samostatný hrnec pro bezlepkovou variantu. Sceďte nejprve bezlepkové těstoviny nebo použijte jiný cedník.
  • Používáte-li fritézu, vždy vyměňte olej před smažením bezlepkových jídel.
  • Dávejte pozor na skrytý lepek v potravinách. Riziková jsou ochucovadla, kečup, hořčice, majonéza, uzeniny, konzervy, paštiky, sójové výrobky, kypřicí prášky, pudinky nebo moučkový cukr.

Máte další tipy pro „čistou“ a bezpečnou domácnost? Podělte se o ně na našem facebookovém profilu!

Zdroj: coeliac.org.au

Mohly by nanočástice léčit celiakii?

Mohly by se specifické nanočástice stát základem pro možný lék na celiakii. Výsledky preklinické studie na zvířatech jsou podle

Mohly by nanočástice léčit celiakii?
Svačinky plné zdraví i chuti

Svačinky plné zdraví i chuti Školáci opět zasedli do lavic a jim i nám, dospělákům,...

Svačinky plné zdraví i chuti