sign-1732791_1920

Eliminujte nejčastější chyby při bezlepkové dietě

Pokud člověk onemocní celiakií, musí se smířit s tím, že s nemocí stráví (v dobrém i ve zlém) zbytek svého života. Jediným dnes známým řešením je striktní bezlepková dieta. Bohužel, mnoho celiaků ji nedrží správně. Podívejte se na nejčastější nástrahy, které mohou efekt vašeho snažení zcela zničit.

Čtení složení každé potraviny by mělo patřit k rutině celiaků. Čím komplikovanější potravinu kupujete, tím větší opatrnost je na místě. U některých výrobků však může být překvapen i poměrně znalý jedinec. Pečlivě vybírejte dochucovadla, různé omáčky, polévky a jiná konzervovaná hotová jídla.

Pozor na doporučení špatně proškoleného personálu v obchodech a restauracích. Vždy prověřujte co nejpřesnější složení výrobků a pokrmů. Mnoho lidí se mylně domnívá, že například špalda či kamut jsou bezlepkové obiloviny, a „bez mrknutí oka“ vám doporučí pokrm, který je obsahuje. Stejně tak se vždy ptejte, jak v restauraci grilují či smaží, zda používají oddělené grily a fritézy.

Křížová kontaminace vás s velkou pravděpodobností nejčastěji zradí u vás doma. Nezřídka z důvodu „úspory“ nádobí nebo pohodlnosti celá rodina sdílí jeden nůž při mazání másla. Pokud se drobky z pšeničného chleba dostanou na máslo, riskují zbytečný příjem lepku i celiaci v domácnosti. Pozor tedy na křížovou kontaminaci uskladňovacích dóz, pomazánek, marmelád, používání sdílené pracovní plochy nebo třeba toustovače.

Možná vás napadne, že velmi malé množství lepku vaše tělo snese. Jeden drobeček na másle celiaka přeci „nezabije“. Myslete ale na to, že každý den lepek konzumujete i jako součást proklamovaných bezlepkových potravin. Podle vyhlášky totiž mohou bezlepkové výrobky obsahovat až 20 mg lepku na 1 kilogram potraviny. Je lepší do zkonzumovaného nasčítaného množství lepku vědomě další nepřidávat.

Je celiakie na vzestupu?

Poměrně rychlý nárůst celosvětového výskytu celiakie vede dnes k větší potřebě poznat a porozumět příčinám tohoto...

Je celiakie na vzestupu?