girl-714212_1920 -s

Za únavou při celiakii může být nedostatek vitamínů a minerálů

Neléčeným celiakům chybí celá škála důležitých živin, mezi nimi vláknina, železo, vápník, hořčík, vitamíny ze skupiny B nebo vitamín D. Pokud je strava pestrá, stojí za deficitem poškozené tenké střevo, které nedostatečně vstřebává látky z trávené stravy. V ideálním případě se po zahájení bezlepkové diety střevo postupně zahojí a znovu začne prospěšné látky absorbovat. Které vitamíny a minerály je v této fázi vhodné pohlídat?

Při vyvažování bezlepkové diety musí někteří celiaci po zahájení léčby alespoň dočasně vyřadit také mléčné produkty. Stává se totiž, že nesnášenlivost obsažené laktózy celiakii doprovází. V takovém případě je nutné věnovat zvýšenou pozornost při příjmu vápníku, hořčíku a vitamínu D.

Ze zmíněných chybějících vitamínů je vhodné hlídat celou skupinu B. Například chybějící vitamín B1 je obsažený v mase, medu a ořeších. Doporučuje se zařadit do jídelníčku slunečnicová semínka, černé fazole, hrách a čočku.

Vitamín B2 je obsažený v játrech, ledvinách, mléce a mléčných výrobcích, vejcích, vepřovém a hovězím mase, kakau a ořeších. Celiaci, stejně jako lidé trpící onemocněním štítné žlázy nebo cukrovkou, mají zvýšenou potřebu tohoto vitamínu. Pokud nemůžete přijímat laktózu z mléčných výrobků, doporučuje se dále konzumovat houby, vařený špenát, zvěřinu a sójové boby. Vitamín B3 získáme z hub, avokáda, brokolice, tuňáka, lososa, kuřecích prsou a mléčných výrobků nebo vajec.

Kyselinu listovou doplníme z listové a zelené zeleniny, například špenátu, ledového, hlávkového a římského salátu, chřestu, brokolice, čočky a řepy. Pozor na délku varu zeleniny! Železo najdeme především v červeném masu, mléčných výrobcích, čočce, sóje a tofu. Vápník dobře doplníme z mléčných výrobků, ale také z máku nebo zelené listové zeleniny.

Na závěr zmíníme také vitamín D, který chybí dospělým i dětem s celiakií (podle dřívějšího výzkumu až dvě třetiny neléčených dětí s celiakií trpí jeho nedostatkem). V potravě je jen velmi málo zdrojů „déčka“. Patří mezi ně mléčné výrobky a vejce, mořské ryby a plody, například losos, sardinky, krevety či treska. Za normálních okolností se vitamín D tvoří v kůži působením slunečního záření a v oblastech s nedostatkem slunečního záření je někdy nutné jej dodávat uměle v podobě potravinového doplňku.