2019-01-18 Tipy pro spokojené těhotenství u celiaček

Tipy pro výživu těhotných celiaček

Tématu těhotenství a celiakie se z pohledu ryze lékařského věnovala na Bezlepek.cz už dříve MUDr. Bára Bahníková. Ženám, které těhotenství teprve plánují a o své diagnóze vědí, radí především správné načasování těhotenství. Nejméně komplikací pro ženu i dítě představuje gravidita v klinicky němém stavu celiakie, tedy pokud je choroba podchycená a v remisi (celý článek si můžete přečíst zde). Dnes přinášíme zajímavé tipy z oblasti výživy celiaček, které miminko čekají.

Důsledně dodržujte bezlepkovou dietu

V těhotenství je velmi důležité neodchylovat se od bezlepkové diety, a to hned z několika důvodů. Předně, konzumace lepku tělo celiaka vysiluje. Spouští se autoimunitní reakce, ve střevech se objevuje zánět. Podle odborníků nedodržování diety navíc zvyšuje riziko opožděného vývoje plodu nebo potratu. Naopak, pokud je bezlepková dieta dodržována, snižuje se riziko vzniku celiakie u miminka.

Hlídejte si příjem železa

Chudokrevnost může postihnout celiačky i v případě, kdy se nemoc před těhotenstvím nijak neozývala. Z tohoto důvodu doporučují lékaři těhotným ženám kontrolu železa v každém trimestru. V případě zjištěných odchylek se přistupuje k substituční terapii. Pokud chcete tělu železo dodat přírodní formou, zařaďte do jídelníčku červené maso, vejce, ryby, listovou zeleninu nebo sóju.

Pozor na dostatek vitamínu D

Celiaci často trpí nedostatkem vitamínu D, který přirozeně vzniká v kůži působením slunečního záření. Tento vitamín je klíčový pro stovky chemických reakcí v těle a mimo jiné také pro metabolismus vápníku a fosforu. V těhotenství zabezpečuje správný vývoj kostry plodu a je prevencí nízké porodní váhy.

Těhotné ženy mohou zvýšit množství přijatého vitamínu D přirozenými cestami jen omezeně, protože běžně konzumované potraviny jsou na něj poměrně chudé. Nejvíce se nachází v mořských rybách, játrech, žloutku a mléce. Kolik takových potravin by bylo denně třeba sníst? Doporučenou denní dávku 3000 IU vitamínu D3 obsahuje asi půl kilogramu lososa! Nejbohatším zdrojem je rybí olej, toho stačí pouhé 2‒3 kávové lžičky denně.

S dostatečným příjmem vitamínu D souvisí i vstřebatelnost vápníku, pro vývoj plodu také důležitého. Kromě mléčných produktů je k nalezení v máku, fících nebo luštěninách. Pokud budoucí maminky trpí nesnášenlivostí laktózy, která se k celiakii často přidružuje, mohou zařadit i tyto potraviny.

Tip na závěr: Pokud vás nesužují žádné specifické problémy a není nutné některé konkrétní vitamíny a minerály hlídat a suplementovat uměle, snažte se přijímat co nejvíce prospěšných látek ze základních potravin. Suché plody zmíněné v dnešním článku vám poslouží jako chutná svačinka a budou vždy po ruce. Krabička s namíchanými oříšky, mandlemi, sušenými fíky a třeba meruňkami (zdroj draslíku) zažene hlad a doplní prospěšné látky.

Jak ovlivňuje celiakie dítěte Vaší rodinu

Zda a jak ovlivňuje onemocnění celiakií u dítěte vaši rodinu. Tyto otázky si položila ve svém výzkumné práci Život dítěte s cel

Jak ovlivňuje celiakie dítěte Vaší rodinu