placicky

Jaro už klepe na dveře a vy nemáte energii? Zkuste vegetariánskou výzvu

Sil ubývá a zima to stále nechce vzdát. Pokud na vás přicházející jaro působí spíše „sedativně“, zkuste obměnu ve vašem jídelníčku. Jak na to? Hodně zeleniny, ovoce a ubrat maso. Vyzkoušet si na nějakou dobu vegetariánství, i když maso běžně jíte, může být osvěžující!

Pravdou je, že jídlo bez lepku a současně bez masa v běžných restauracích prakticky nenajdete. Světlou výjimku sice tvoří různá bistra a místa specializovaná na zdravou výživu, ta se ale často nachází jen ve větších městech. Nezoufejte, ještě pořád zbývá vaše famózní kuchyň a internet plný nápadů!

Na Bezlepek.cz najdete množství jednoduchých, známých i exotických receptů bez masa. Vyzkoušejte třeba květákovo-sýrové placky, cizrnu na paprice, francouzské ratatouille nebo dýňovo-houbové placičky s pikantním dipem! Existují další množství inspirativních blogů a webů, stačí hledat „vegetariánské recepty bez lepku“.

Tofu, tempeh a ti ostatní

Některé recepty lze jednoduše odlehčit prostým zaměněním masa za vegetariánské alternativy. Tofu jistě znáte, možná vás překvapí, že vzniká podobně jako sýr. Sojové „mléko“ ze sojových bobů se nechá vysrážet syřidly a vzniklá hmota podobně jako sýr zraje, může se udit nebo ochutit bylinkami, česnekem. Tofu obvykle potřebuje výrazně okořenit, jinak jídlo působí mdle.

Sójové boby slouží také pro výrobu tempehu, fermentované aromatické potraviny používané namísto masa. Oproti tofu obsahuje více vitamínů, obzvláště cenný je pro vegetariány díky přítomnému vitamínu B12.

Seitan, třetí oblíbenou „náhražku“ masa celiakům naprosto nedoporučujeme, protože se vyrábí z pšeničného škrobu.

Do seznamu zařazujeme vegetariánské produkty značky Papei, se kterými uvaříte i ugrilujete!

Cítit se sytý, ne ale přejedený

Ta tam je doba, kdy bylo vegetariánství považované za zdraví poškozující trend. Omezit maso je obvykle pro tělo zdravé, tedy za předpokladu, že vegetarián jí skutečně pestrou stravu zahrnující (bezlepkové) celozrnné obiloviny, zeleninu, ovoce, ořechy, luštěniny, vejce a ideálně kysané mléčné výrobky.

Uvádí se, že vegetariáni méně trpí srdečně cévními chorobami, diabetem, hypertenzí nebo nadváhou. Hůře stravitelné maso navíc zatěžuje trávicí trakt a jeho částečné vyřazení z jídelníčku tělu odlehčí. To je ostatně jeden z pociťovaných vlivů, který úplní vegetariáni po přechodu na bezmasou dietu uvádějí – po vegetariánském jídle se cítí sytí, nikdy ale přejedení.