keto

Keto a bezlepková dieta dohromady? Na co dát pozor

Ketogenní, ketonová nebo prostě keto dieta patří mezi aktuálně velmi oblíbené způsoby hubnutí. Strávník se při ní zaměřuje na konzumaci potravin s vysokým obsahem tuku, středním obsahem bílkovin a malým obsahem sacharidů. Stejně jako paleo nebo detoxikační dieta je i keto dieta založená na regulaci stravovacích návyků za účelem dosažení kýženého výsledku.

Pravidla bezlepkového života

Bezlepková dieta výslovně vylučuje z jídel lepek. Je celoživotní nutností pro lidi trpící celiakií, pomáhá také lidem s citlivostí na lepek, kteří po jeho požití trpí nepříjemnými příznaky. Lepek se v dnešním potravinářství zdaleka nevyskytuje pouze v pečivu, jak by si nezasvěcení mohli myslet. Tato bílkovina patří mezi široce používané přídatné látky, které celiakům ztěžují každodenní stravovací možnosti. Bezlepková dieta se soustředí na vynechání lepku a nahrazení některých potravin bezlepkovými alternativami. Lze obě diety skloubit?

Keto dieta je vystavěná na vysokém příjmu tuků, středním příjmu bílkovin a nízkém příjmu sacharidů. Ty jsou v potravě nahrazeny především tukem. Smyslem keto diety je dostat tělo do metabolického stavu známého jako „ketóza“. V okamžiku, kdy tělo nemá dostatek krevního cukru, začne pro získání potřebné energie sahat do vlastních tukových zásob. Játra produkují ketony, které slouží jako zdroj energie.

Co jíst a čemu se na keto dietě vyhnout?

Mezi doporučované potraviny patří maso, tučné ryby, vejce, sýry a zelenina. Z ní je potřeba vyhnout se sladkým a škrobovým zeleninám jako je mrkev nebo brambory, naopak vhodné jsou zelené a nízkosacharidové zeleniny. Povolené jsou také ořechy, například pekanové, para nebo makadamové. Potraviny obsahující zdravé tuky tělo při keto dietě potřebuje, protože tuků bude spalovat velké množství. Například mozek, který je z tuku tvořen až z 60 %, bude díky vysokému příjmu esenciálních mastných kyselin dostatečně zásoben energií. Navíc při ketóze dochází k tlumení pocitu hladu, vydržíte tak déle s pocitem sytosti.

Při dietě jsou zakázány cukry, mléko, bílá rýže, bílá mouka, světlé pečivo, těstoviny a ovoce, především banány nebo hroznové víno. Doporučují se menší porce bobulovitého ovoce. Je vhodné omezit fazole, cizrnu, čočku hrách a další luštěniny. Je možné pít vodu, kávu bez mléka nebo čaj.

Možné negativní dopady aneb na co dát pozor

Kombinace bezlepkové a keto diety může přinášet určitá rizika. Především kvůli eliminaci mnohých potravin může hrozit nedostatečný příjem živin. Například nemusíte konzumovat dostatek vlákniny z tradičních zdrojů.

Vláknina je pro tělo velmi důležitá, jednak pomáhá při vstřebávání živin, také ale podporuje hladké a pravidelné vyprazdňování. Jak bezlepková, tak keto dieta eliminuje některé významné zdroje vlákniny, například celozrnné obiloviny a pseudoobiloviny či ovoce.

Vzhledem k tomu, že keto dieta je v podstatě bezlepková, může pro celiaky představovat zajímavou dietní volbu. Vždy je ale dobré poradit se s odborníkem, pokud začínáte s jakoukoli zásadní dietní změnou.

Zdroj. Celiac.com

S rýží by se to nemělo přehánět

Rýže je velmi chutná potravina a mnoha celiatikům slouží jako častá příloha, protože je přirozeně bezlepková. Jenže spolu s moř

S rýží by se to nemělo přehánět