kurkuma

Zázračné koření? Kurkuma může pomoci i při celiakii

Kurkuma, koření se silným antioxidačním účinkem, může stimulovat nervovou aktivitu a předcházet kognitivní degradaci ve formě Alzheimerovy choroby či demence. To ale není vše, díky obsaženému kurkuminu přináší tato bylina údajně dvacet dva zdravotních benefitů a může pomoci i lidem s celiakií nebo citlivostí na lepek.

Kurkuma neboli indický šafrán se vyrábí ze sušeného mletého oddenku kurkumovníku dlouhého. Hojně se využívá v pákistánské, indické, perské a thajské kuchyni, přidává se do směsi kari koření. Kurkumin vyniká intenzivní barvou a zemitou, nahořklou chutí podobnou pepři a hořčici. Bylina, která je považována za jeden z nejkomplexnějších a nejsilnějších bylinných léků ajurvédské léčby, zpomaluje stárnutí, obsahuje velké množství bílkovin, vitamínu C, vápníku, železa, sodíku a vlákniny.

A čím že může toto exotické koření prospět zdraví? Kromě zmiňované Alzheimerovy choroby a demence pomáhá tlumit také deprese a bolest. Zajímavě působí na trávicí trakt. Svými hojivými účinky může pomoci například celiakům, jejichž střeva potřebují tolik ochrany před zánětem, kolik je jen možné. Silný protizánětlivý efekt kurkuminu prokázali výzkumníci z Arizonské univerzity. Lokální aplikace masti z kurkumy může snížit zánět při hemoroidech.

Možná jste již dříve narazili na kurkumovou „babskou“ radu, jak na pupínky. Koření pomáhá udržet zdravou kůži jednak tím, že brání růstu bakterií způsobujících akné, dále snižuje aktivitu mazových žlázek. Pravidelné používání kurkumy pomáhá zredukovat jizvy po akné.

Připadá vám kurkuma příliš exotická pro naši středoevropskou kuchyni? Koření se dá použít k ochucení polévek, dušených mas nebo s ní můžete lehce okořenit obložený chleba. Zdravotní benefity za trochu experimentování stojí!

Zdroje: celiac.com, wikipedia.org