velikonoce

Nejlepší velikonoční koleda? Levná cukrátka nahraďte zdravými vejci

Velikonoce klepou na dveře a možná přemýšlíte, jakou výslužku pro koledníky nachystat. Čokoládová vajíčka bývají často plná cukru a levných tuků a my se proto klaníme k tomu jíst a rozdávat skutečná vejce. Jsou plná bílkovin, obsahují vitamíny a na rozdíl od sladkostí jednoznačně představují výživově hodnotné jídlo. V dnešním článku si můžete připomenout, jak dokonale příroda slepičí vejce vyvážila a proč je vlastně od nepaměti symbolem Velikonoc.

Vyvážený příjem živin

Ne nadarmo patří vejce do výživy lidí už po tisíce let. Nejen že jsou sami o sobě jídlem, ale přidávají se také do stovek dalších pokrmů. Rozšířené využití vajec bylo dáno nejen jejich dobrou dostupností, ale také jedinečnými výživovými vlastnostmi. Ve žloutku najdeme asi 80 % kalorií a skoro všechen tuk vajíčka. Ve žlutém středu jsou přítomné vitamíny a minerály, bílek naopak nabízí bílkoviny a vodu.

Hledáte přírodní zdroj mnoha vitamínů ze skupiny B, vitamín A, D, E, K nebo vápník, fosfor a zinek? Máloco vám poskytne takovou paletu živin jako vejce. Kromě těch zmíněných ještě omega-3 nenasycené mastné kyseliny a antioxidanty.

Pomáhá růst, pomáhá hubnout

Vysoká koncentrace bílkovin v kombinaci s mnoha cennými vitamíny předurčuje vejce jako cenný zdroj výživy dětí a mladých lidí. Správný růst člověka vyžaduje dostatek proteinů, které pomáhají tvořit buňky našeho těla. A nejen to. Pokud se dospělý člověk snaží zhubnout, je vejce také ideální součástí jídelníčku. Vajíčka jsou velmi sytá, zaženou hlad. Získáte díky nim energii a cenné mikronutrienty, aniž byste museli konzumovat nadměrné množství kalorií.

Srdci prospívá

Měnící se informace o prospěšnosti či škodlivosti cholesterolu ve vejcích vedly v minulosti často k protichůdným instrukcím, zda vejce konzumovat. Dnes už víme, že obsahují HDL cholesterol, který může pomoci eliminovat v těle špatný LDL cholesterol. Vejce tak přispívají ke snížení rizika výskytu srdečně-cévních příhod a rozvoje aterosklerózy.

Cholin dobíjí mozek

Vajíčka mají pozitivní vliv na kognitivní zdraví lidí, a to díky obsaženému cholinu. Tato bioaktivní látka bývá často spojována s vitamíny skupiny B, podporuje fungování nervové soustavy.

Antioxidanty? Samozřejmě!

Malý zázrak jménem vejce nabízí svým konzumentům také porci antioxidačních látek. Vitamín A, karotenoidy lutein a zeaxanthin chrání tělo celkově, zvláště prospěšné jsou ale pro oči, pomáhají totiž před makulární degenerací a šedým zákalem.

Už se taky těšíte na Velikonoce a vajíčka? My se nemůžeme dočkat! Tak bohatou nadílku!

Svačinky plné zdraví i chuti

Svačinky plné zdraví i chuti Školáci opět zasedli do lavic a jim i nám, dospělákům,...

Svačinky plné zdraví i chuti