bolest

Přiotrávili jste se lepkem? Vědci vědí, jak střevům rychle ulevit

Čas od času pocit „otravy“ lepkem zažije skoro každý celiak. Ať už po návštěvě restaurace, kde se číšník dušuje o bezlepkovosti pokrmu, nebo při nechtěné křížové kontaminaci doma. Přemýšleli jste nad tím, jak svým střevům v tomto akutním stavu co nejvíce ulevit? Překvapivě může být nejpřínosnější jednoduše se postit, tedy alespoň podle vědců.

Ti totiž při experimentálních pozorováních myší zjistili, že střevní kmenové buňky hlodavců, kteří se po 24 postili, disponují při kultivaci dvojnásobnou regenerační kapacitou než buňky myší, které nehladověly.

Studie dokládá, že půst u střevních buněk přepíná spalování sacharidů na spalování tuků. A právě oxidace mastných kyselin významně ovlivňuje funkci těchto střevních buněk. Navíc autoři studie zjistili, že lepších regeneračních schopností dosahují kmenové buňky i tehdy, pokud se u myší hladovění jen chemicky napodobuje.

Střevní buňky ztrácejí s věkem přirozenou schopnost regenerovat. Především starší lidé mají kvůli tomu problém zotavit se z různých gastrointestinálních onemocnění a poruch. Pokusy na myších ukázaly, že se regenerace napodobením půstu zlepšuje i u starších jedinců. Výzkum tak může významně pomoci celiakům v letech vypořádat se s onemocnění střev.

Zvýšení regenerační kapacity střevních buněk ale není jediný vědecky prokázaný přínos půstu. Studie z Yaleovy univerzity zjistila, že při dietě či půstu dochází k produkci kyseliny beta-hydroxymáselné. Tato sloučenina tlumí zánětlivou odezvu u některých onemocnění, například diabetu 2. typu, Alzheimerovy choroby, aterosklerózy atd.

A do třetice pozitivního působení na tělo, půst snižuje hladinu glutathionu, látky, která hraje významnou roli při likvidaci metabolického odpadu a detoxifikace, mimo jiné také u bílých krvinek, tzv. T-buněk. Bez glutathionu zůstávají bílé krvinky neaktivní a „hibernují“. To je nežádoucí stav například při boji s infekcí. U autoimunitních poruch, kdy tělo napadá samo sebe, však utlumení činnosti T-buněk může být prospěšné.

Že půst hladinu glutationu v těle skutečně snižuje, prokázala studie v Lucembursku, která testovala vliv 7denního hladovění na zdravých dobrovolnících. Několikadenní postění ale může být použito ke zmírnění symptomů autoimunitního onemocnění pouze za předpokladu, že člověk je jinak zdráv a jeho aktuální zdravotní stav nevyžaduje plnou aktivitu T-buněk!

A co ideálně po půstu? Nejlépe prostý slepičí vývar bez zeleniny a zavářky, který dodá potřebné živiny, přitom ale střevo nezatíží namáhavým trávením. Více o jeho blahodárném účinku a jak jej ideálně konzumovat najdete v našem starším článku zde na Bezlepek.cz.

Zdroj a více informací k tématu na celiac.com.