leky

Celiakie může ohrožovat nedostatkem železa. Na co ale dát při jeho doplňování pozor?

Železo patří k nejdůležitějším prvkům pro správné fungování našeho těla. Bohužel, jeho nedostatek často trápí zdravou část populace, natož celiaky. Špatně fungující střevo, které je propustné a poškozené zánětem, může zhoršovat vstřebatelnost důležitých látek a stát také za nedostatkem železa v těle. Dlouhodobě nízká hladina železa pak snižuje koncentraci hemoglobinu a může způsobit rozvoj chudokrevnosti.

Při nižší hladině železa je proto u neléčené celiakie v prvé řadě třeba zapracovat na uzdravení tenkého střeva. Teprve zdravé střevo může plnohodnotně vstřebávat živiny, které v potravě přijímáme. Denní příjem železa by se měl pohybovat okolo 10 mg. Víte, z jakých zdrojů můžete tento stopový prvek čerpat?

Vstřebatelnost železa v tenkém střevě se velmi liší podle typu přijaté stravy. Potraviny živočišného původu obsahují příznivější hemovou formu železa, která je pro naše tělo lépe využitelná.

Oproti tomu vstřebatelnost železa z rostlinných zdrojů (především luštěniny a obiloviny) klesá z důvodu přítomnosti vlákniny a fytátů, látek, které vstřebatelnost blokují. Především kvůli fytátům je nezbytný dostatečný příjem vitamínu C, který vstřebatelnost železa zvyšuje.

Mezi významné rostlinné zdroje železa patří fazole, čočka, oříšky a meruňky, za nejbohatší zdroj platí samozřejmě maso a vnitřnosti. Pokud do své stravy pravidelně zařazujete potraviny s významným obsahem železa, můžete tak jeho deficitu aktivně předcházet.

Možná správně tušíte, že nedostatkem železa velmi často trpí ženy (ztrácející část železa menstruací), vegetariáni, vegani a samozřejmě pacienti s poškozeným trávením. Projevy nedostatku železa v těle mohou být různorodé – únava, bledost, zadýchávání se, závratě nebo úbytek hmotnosti.

Hladinu železa v těle lze jednoduše testovat z krve. Pokud existuje podezření na nedostatečnost železa, hlídejte si jeho hladinu pravidelnými krevními testy. Kromě přirozených zdrojů železa, o kterých jsme se zmiňovali výše, existují samozřejmě také suplementy k doplnění tohoto stopového prvku. U těch je ale třeba mít se na pozoru kvůli možnému předávkování železem! Otrava totiž může vést k trvalému poškození zdraví nebo smrti. Závažné zdravotní problémy vyvolává akutní otrava i dlouhodobá konzumace nadměrných dávek železa.