toalety

Crohn: za chronickými střevními problémy stojí genetické i environmentální faktory

Zánětlivé onemocnění, které postihuje kteroukoli část trávicího ústrojí, nejčastěji však spojení tenkého a tlustého střeva. Řeč je o Crohnově nemoci, autoimunitní poruše, která se podobně jako celiakie projevuje bolestí břicha, hubnutím, únavou a průjmy. Zatím neexistuje skutečně účinná léčba, která by nemoc dokázala zastavit, medicína je jí však možná o krok blíže.

Vědcům se totiž podařilo určit gen, který rozhoduje o tom, zda se nemoc spíše rozvine či nikoli. Podle výzkumníků se dokonce jedná o stejný gen, který stojí také za Parkinsonovou chorobou, takže medicína má dobrou šanci „zabít dvě mouchy jednou ranou“.

Tento chronický problém může člověka potkat kdykoli v průběhu života. Zanícená střeva a jejich okolí při Crohnově nemoci natékají, průchodnost střev se snižuje, a nezřídka se objevují v trávicím traktu také otevřené ranky. Pokud je stav střevní stěny vážný, mohou lékaři přistoupit k drastickému opatření a problematickou část střeva prostě odejmout.

Při pátrání po příčinách rozvoje nemoci dospěli vědci ke spojení genetických a environmentálních faktorů. Ve Spojených státech amerických trpí onemocněním asi půl milionu lidí, častěji obyvatelé s kořeny ze severní Evropy, a také tzv. Aškenázští Židé, tedy potomci židovských imigrantů střední a východní Evropy. Díky silnějšímu zastoupení nemoci právě u židovské populace se vědci rozhodli zaměřit na zkoumání genomu této skupiny obyvatel.

Asi 5700 dobrovolníků, z nichž část Crohnovou chorobou trpí a část ne, pomohlo vědcům rozklíčovat tajemství genů, které za obtížemi stojí. Ukázalo se totiž, že pokud má člověk „špatnou“ variantu genu LRRK2, riziko rozvoje nemoci stoupá na 70 %. „Dobrá” varianta genu snižovala riziko nemoci na 20 %.

Gen LRRK2 má zjevně vliv na proces odstraňování „odpadu“ vytvářeného v bílých krvinkách,  makrofágech, a v některých kmenových buňkách. Vědci předpokládají, že tento odpad poškozuje buňky a vede k zánětu střeva.

Potenciální léčba, kterou by se podařilo vyvinout, by představovala naději nejen pro pacienty s Crohnovou chorobou, ale také Parkinsonem. Vědci proto tomuto objevu věnují velkou pozornost.

Zdroj: IFL Science

Neškodí bezlepková dieta vašemu srdci?

Existuje podezření, že neceliaci, kteří drží bezlepkovou dietu, čelí vyššímu riziku kardiovaskulárních onemocnění. Výsledek roz

Neškodí bezlepková dieta vašemu srdci?