toalety

Crohn: za chronickými střevními problémy stojí genetické i environmentální faktory

Zánětlivé onemocnění, které postihuje kteroukoli část trávicího ústrojí, nejčastěji však spojení tenkého a tlustého střeva. Řeč je o Crohnově nemoci, autoimunitní poruše, která se podobně jako celiakie projevuje bolestí břicha, hubnutím, únavou a průjmy. Zatím neexistuje skutečně účinná léčba, která by nemoc dokázala zastavit, medicína je jí však možná o krok blíže.

Vědcům se totiž podařilo určit gen, který rozhoduje o tom, zda se nemoc spíše rozvine či nikoli. Podle výzkumníků se dokonce jedná o stejný gen, který stojí také za Parkinsonovou chorobou, takže medicína má dobrou šanci „zabít dvě mouchy jednou ranou“.

Tento chronický problém může člověka potkat kdykoli v průběhu života. Zanícená střeva a jejich okolí při Crohnově nemoci natékají, průchodnost střev se snižuje, a nezřídka se objevují v trávicím traktu také otevřené ranky. Pokud je stav střevní stěny vážný, mohou lékaři přistoupit k drastickému opatření a problematickou část střeva prostě odejmout.

Při pátrání po příčinách rozvoje nemoci dospěli vědci ke spojení genetických a environmentálních faktorů. Ve Spojených státech amerických trpí onemocněním asi půl milionu lidí, častěji obyvatelé s kořeny ze severní Evropy, a také tzv. Aškenázští Židé, tedy potomci židovských imigrantů střední a východní Evropy. Díky silnějšímu zastoupení nemoci právě u židovské populace se vědci rozhodli zaměřit na zkoumání genomu této skupiny obyvatel.

Asi 5700 dobrovolníků, z nichž část Crohnovou chorobou trpí a část ne, pomohlo vědcům rozklíčovat tajemství genů, které za obtížemi stojí. Ukázalo se totiž, že pokud má člověk „špatnou“ variantu genu LRRK2, riziko rozvoje nemoci stoupá na 70 %. „Dobrá” varianta genu snižovala riziko nemoci na 20 %.

Gen LRRK2 má zjevně vliv na proces odstraňování „odpadu“ vytvářeného v bílých krvinkách,  makrofágech, a v některých kmenových buňkách. Vědci předpokládají, že tento odpad poškozuje buňky a vede k zánětu střeva.

Potenciální léčba, kterou by se podařilo vyvinout, by představovala naději nejen pro pacienty s Crohnovou chorobou, ale také Parkinsonem. Vědci proto tomuto objevu věnují velkou pozornost.

Zdroj: IFL Science

Kam všude nacpou lepek

Jestliže člověk trpí celiakií, nebo mu nebyla nemoc diagnostikována, avšak jeho organizmus nepříliš dobře tráví lepek, potom si

Kam všude nacpou lepek
Zhubnout na bezlepkové dietě? Jde to!

Bezlepková dieta a hubnutí. Téma, které zajímá nejen některé celiaky, ale také zdravou populaci. Funguje...

Zhubnout na bezlepkové dietě? Jde to!