Celiakie u seniorů, a jak jim pomoci dostat ji „pod kontrolu“?

Celiakie je u dětí bohužel zcela běžnou nemocí dnešní doby. Stejně tak nabývá na četnosti i u seniorů. Co je potřeba si uvědomit, na jaké příznaky si dát pozor a jak postupovat, abyste své babičce, mamince nebo strýčkovi pomohli nastavit nová pravidla, která celiakie vyžaduje?

Projevy celiakie

Obecně se projevy dělí na tzv. typické a na tzv. atypické. Typické projevy jsou ty, které probíhají ve střevě, které ještě není poškozeno. Atypické symptomy nastoupí ve chvíli, kdy už jsou na střevní sliznici degenerativní změny.

Po požití lepku mívá zpravidla celiak zažívací obtíže mírnějšího nebo těžšího charakteru. Může se jednat o mírnou nevolnost, bolest břicha nebo o nesnesitelné křeče, nadýmání, zvracení průjmy nebo zácpy. Tyto příznaky však stále patří mezi tzv. typické.

Atypické příznaky zahrnují podvýživu, ztrátu energie, řídnutí kostí, deprese, chudokrevnost, neplodnost či opakované potraty.

Nepozornost ubližuje

Často se však stává, že senioři své příznaky připisují věku nebo příliš těžkému jídlu. Kamenem úrazu je však to, že první, co člověka napadne, je „dát si menší dietu“, aby se zažívací trakt zase zklidnil. Klasická dieta, kterou si však člověk běžně při zažívacích obtížích naordinuje, je černý čaj a suchý rohlík. Tím se však dostane do bludného kruhu a obtíže se zpravidla ještě zhorší.

Prodlužuje se tím tedy doba, kdy senior o nemoci neví, tudíž není léčena. Klky a mikroklky dál degenerují a mohou seniora dostat do velmi vážného stavu.

1. Dostatečná osvěta

Na rozdíl od dětí, které jsou jako „nepopsané plátno“, mají senioři své letité zvyky, jichž se budou odmítat vzdát. Proto teď budou potřebovat vás – své nejbližší, a právě vy budete jejich studnice informací.

Vysvětlete jim, jak celiakie vzniká a co jsou (kromě bolestí a obtíží) její důsledky. Zároveň je také informujte, že se nemusí úplně vzdávat svých oblíbených jídel – stačí pouze nahradit správné potraviny jinými – vhodnějšími.

Senioři zároveň musí pochopit, v čem všem se lepek vyskytuje, aby se mu mohli vyvarovat.

2. Jídelníček

Začněte tak, že si se svou babičkou, maminkou, tetičkou sednete, a necháte je povyprávět, co obvykle snídá, obědvá a jak zkrátka vypadá její denní jídelníček. Na základě těchto informací vytvořte soupis stávajících potravin, které je senior zvyklý konzumovat. Nezapomeňte také provést revizi sklepa, spíže, ledničky a kuchyňských skříněk, aby někde nezůstaly například zásoby pšeničné mouky.

3. Nakupování

Potraviny, které je váš blízký zvyklý používat, nahraďte bezlepkovými výrobky. Běžné pečivo lze nahradit bezlepkovým pečivem, nebo se inspirovat bezlepkovými recepty a naučit seniora péct domácí pečivo. Váš blízký bude ze začátku zmatený z nových designů potravinových obalů a možná se bude při nakupování hůře orientovat.

Nejdůležitější je však podpora. Nechtějte po své mamince či strýčkovi, aby si nové zvyky dokázal osvojit ihned a „na jedničku“, zároveň ale buďte důslední – vždyť zdraví je jen jedno.

A co děti? Mají se kde najíst?

Nový školní rok je již za dveřmi a mnohé rodiče trápí otázka týkající se stravování...

A co děti? Mají se kde najíst?