Bezlepkové těstoviny

Těstoviny jsou tradiční součástí stravy a ani celiak se jich vzdávat nemusí. V dnešní době se krom různých tvarů těstovin setkáváme i s jejich různým složením, které splňuje podmínky pro bezlepkovou potravinu, tj. obsah lepku může být nejvýše 20 mg/kg. Příprava „alternativních“ typů těstovin se většinou neliší od těch tradičních. Stačí nám hrnec, vroucí voda a sůl.

Rýžové těstoviny

Asi nejčastěji sahají bezlepkáři v pultech po těstovinách rýžových. Nejznámější jsou patrně ty, které pocházejí z Asie a jsou nedílnou součástí tamní kuchyně. Rýžové těstoviny jsou snadno stravitelné a nelepí se. Na trhu je velké množství produktů různých firem, mnohé pak i v bio kvalitě.

Skleněné nudle

Podobně jako rýžové těstoviny jsou i skleněné nudle často využívanou surovinou v asijské kuchyni. Ačkoli si je lidé s rýžovými nudlemi pletou, tyto jsou vyrobené nejčastěji z fazolového škrobu. Mohou však obsahovat i škrob hrachový či kukuřičný.

Kukuřičné těstoviny

Podobně jakou u rýžových těstovin i zde platí, že jsou vyráběny mnoha firmami, pro každou příležitost, od zavářky do polévky po špagety. Lákají svou přírodní příjemnou žlutou barvou. Jejich složení je většinou pouze kukuřičná mouka a voda. Podobně jako těstoviny rýžové se vyznačují nelepivostí, jsou lehce stravitelné a zasytí.

Pohankové těstoviny

Nověji se na trhu objevují pohankové těstoviny, které mohou někoho odradit svou tmavou barvou a typickou chutí. Kvalitní těstoviny se skládají pouze z pohankové mouky a vody a jsou podobně jako pohanka sama bohaté na rutin.

Fazolové těstoviny

Již bylo zmíněno, že skleněné nudle jsou vyráběny z fazolového škrobu, tyto těstoviny však jsou přímo z fazolí, takže si zachovávají nutriční hodnoty, včetně vysokého podílu bílkovin – stejně jako výchozí surovina.

Bezlepkové těstoviny

Pod tímto označením se skrývají těstoviny ponejvíce vyráběné z přirozeně bezlepkových surovin, ale nejsou jednodruhové. Využívá se bezlepková směs složená z kukuřičného a bramborového škrobu, rýžové mouky či jiných ingrediencí. Je možné se setkat i s těstovinami vyrobenými z deproteinované pšeničné mouky, tj. pšeničné mouky zbavené lepku. Může být přidána i amarantová nebo jáhlová mouka.

Ostatní těstoviny

Méně často se pak setkáváme s těstovinami jahelnými či připravenými z jiných druhů luštěnin než je fazole.

Nemusíme se však spoléhat jen na kupované těstoviny. Můžeme si je, podobně jako těstoviny klasické, připravit doma. Postačí na to bezlepková mouka, vejce, sůl, olej, voda, příp. třeba kurkuma, červená řepa či špenát na obarvení. Celiaci se tedy nemusí vzdávat těstovinových jídel, ale mohou si je s klidem vychutnávat!

Voňavé perníčky

Ke svátkům prostě patří, Vánoce ani Velikonoce se bez nich neobejdou. Dají se využít na...

Voňavé perníčky