10 tipů, jak ušetřit na bezlepkové dietě

Bezlepková strava se umí pěkně prodražit. Třeba bezlepkové špagety mohou v obchodě stát i několikrát víc než obyčejné. A co teprve pokud nakupujeme pečivo, mražené výrobky nebo polotovary? Pojďte se s námi dozvědět, jak se stravovat bezlepkově a nezruinovat při tom rodinný rozpočet?

1. Využijte příspěvek pojišťovny!

Pravděpodobně už víte, že lidé, kteří kvůli svému zdraví nemohou konzumovat lepek, mají nárok na příspěvek od pojišťovny. Pokud jste jej ještě nevyužili, právě teď je vhodná doba. Nárok na největší kompenzaci mají rodiče malých dětí. Pozor, ne všechny pojišťovny příspěvek vyplácejí, informujte se o tom, jak je to u té vaší. Více informací najdete zde.

2. Pochutnávejte si na přirozeně bezlepkových jídlech

Proč kupovat speciální drahé produkty, když všude kolem je tolik výhodných přirozeně bezlepkových surovin? Ovoce, zelenina, mléčné výrobky, brambory, rýže, luštěniny…to vše často stojí jen pár korun a dají se z nich uvařit úžasné kulinářské pochoutky. Naše bezlepkové recepty můžete sledovat na Facebooku nebo na Instagramu.

U rýže a luštěnin je jen třeba dát pozor na kontaminaci ze stejných výrobních linek.

3. Ovoce a zelenina v sezóně je nejlepší

Zelenina a ovoce, které je zrovna v sezóně, je mnohem chutnější, čerstvější a levnější než něco, co se zrovna aktuálně na polích nebo v sadech nesklízí. Třeba české jahody v červnu jsou mnohem sladší, voňavější a výhodnější než jahody, které k nám v lednu cestovaly přes půl světa.

Kromě toho můžete svoje ovoce mimo sezónu uchovat pomocí zavařování nebo sušení – z jablíček ze zahrádky lze udělat například křížaly, dobré nesířené sušené ovoce koupíte také v obchodech.

4. Plánování pomáhá

Mnohem lépe se vám bude vycházet s rozpočtem, pokud budete vědět, co aktuálně máte doma a co zrovna potřebujete nakoupit. Pro někoho fungují lépe měsíční plány, pro jiného týdenní.

5. Myslete ve velkém

Když už jsme u toho nakupování, pořizujte trvanlivé věci rovnou ve větším množství. Pytel brambor vyjde ve výsledku výhodněji než malé balení.

6. Do it yourself

Pokud máte čas, popusťte uzdu své kreativitě – je to jednoznačně výhodnější než kupovat hotové výrobky. Sami doma si můžete například vytvářet vlastní vývar, směsi koření nebo pěstovat bylinky.

7. Nevařte dvakrát

Pokud spolu celiaci nebo alergici a zdraví lidé sdílí domácnost, je rozhodně praktičtější a výhodnější, když společně jí bezlepkové jídlo, než když například večeří dva různé pokrmy. Ušetříte tím nejen čas, ale i peníze za suroviny a energie. Zároveň se snáze vyhnete kontaminaci, která ve sdílených kuchyních může nastat.

8. Nevyhazujte jídlo

Vaše peněženka i životní prostředí vám poděkuje, pokud se budete snažit nevyhazovat jídlo. Zbylo vám jídlo od oběda? Zamrazit! Zůstaly vám při vaření odřezky masa? Z nich se dá udělat parádní vývar!

9. Do práce vlastní jídlo

Zajít si během polední pauzy někam na oběd je příjemné, ale může to lézt do peněz. Zvláště pokud se stravujete bezlepkově. Příprava vlastního obědu je zdravější a samozřejmě také levnější. Čas ušetří vaření většího množství jídla, ze kterého si potom budete s sebou balit obědy.  Vezměte si s sebou třeba výborné grilované brambory s loveckým sýrem.

10. Vynechejte občas maso!

Kromě speciálních potravin je kvalitní maso další položkou, která se může prodražit. Vašemu trávení také prospěje, pokud ho občas vynecháte. Ve světě jsou populární takzvané „Meatless Mondays“, čili pondělky bez masa. Zkuste místo něj třeba luštěniny, které jsou zdrojem rostlinných proteinů a dalších prospěšných látek. Můžete z nich vyrobit polévky, omáčky nebo třeba křupavé karbanátky. Nedávno jsme například publikovali recept na výborné vegetariánské chilli s fazolemi a zeleninou. Fantazii se meze nekladou!

 

Oddělené studentské menzy pro bezlepkáře?

Studenti dvou vysokých humanitních škol na předměstí Philadelphie v americké Pennsylvanii, se mohou stravovat v oddělených bezl

Oddělené studentské menzy pro bezlepkáře?