Fit bez lepku: Jak sestavit sportovní jídelníček

Leden je pro mnoho z nás tradičně zasvěcen sportu: ať už se proháníme na sjezdovce, shazujeme ve fitness centrech vánoční kila nebo jen pokračujeme ve své sportovní rutině. I s celiakií nebo alergií na lepek lze samozřejmě podávat dobré sportovní výkony. Bezlepková sportovní výživa má ale svoje specifika.

Při sportování jsou sacharidy klíčové pro rozvoj naší výkonnosti – slouží jako základní zdroj energie pro svalový pohyb a kromě toho jsou také nepostradatelné pro mozek a nervovou soustavu. Zajistit dostatečný přísun kvalitních sacharidů ale může být pro sportovce-celiaka výzvou. Mnoho tradičních zdrojů sacharidů lepek obsahuje – ať už je řeč třeba o pečivu, těstovinách nebo cereáliích.

Sázka na dobré sacharidy

Samozřejmě nejlépe uděláme, pokud sáhneme po přirozených, nezpracovaných sacharidech.  Bohatým zdrojem sacharidů je třeba ovoce (například datle, fíky, banány) nebo třeba sladké brambory.

Tři hodiny před cvičením bychom měli sníst svačinu, která se skládá převážně ze sacharidů, s přiměřeným množstvím bílkovin a nízkým obsahem tuků. Po workoutu by mělo následovat jídlo, v němž bude poměr sacharidů a proteinů dva ku jedné, pokud jsme sportovali déle a intenzivně, tak tři ku jedné.

Po sportu jsou výborné třeba sladké brambory pečené ve slupce s libovým drůbežím masem nebo smoothie s banánem, bezlepkovým rostlinným mlékem (třeba kokosovým nebo rýžovým) a bezlepkovým proteinovým práškem (třeba syrovátkovým).

Bílkoviny pro růst svalů

Pokud chceme budovat svalovou hmotu, neměli bychom zapomínat na proteiny. Přirozeně bezlepkových zdrojů bílkovin je celá řada – výborné jsou třeba vejce, tvaroh, libová masa nebo luštěniny. Pokud chceme bílkoviny suplementovat, existuje na našem trhu celá řada bezlepkových proteinových prášků – sáhnout můžeme například po již zmíněném syrovátkovém proteinu nebo třeba po vaječném, kaseinovém, hrachovém nebo rýžovém prášku.

Vitamíny pro zdraví a výkon

Některým sportovcům (třeba vytrvalostním běžcům) častěji hrozí nedostatek železa, zinku, vápníku a vitamínu B12. Se stejným problémem se potýkají i celiaci, kteří trpí sníženou schopností vstřebávání živin. To se může projevit únavou nebo oslabením imunity. Proto je nutné si na vitamíny dávat pozor a v případě potřeby je doplňovat.

Nejlepší je samozřejmě probrat svoji výživu s dietologem, který má v této oblasti dostatek zkušeností a může tak pomoct sestavit bezlepkovým sportovcům optimální jídelníček.

Uložit

S rýží by se to nemělo přehánět

Rýže je velmi chutná potravina a mnoha celiatikům slouží jako častá příloha, protože je přirozeně bezlepková. Jenže spolu s moř

S rýží by se to nemělo přehánět