Udržte svoje srdce zdravé

Vztah mezi celiakií a dalšími závažnými zdravotními problémy, jako je diabetes, roztroušená skleróza nebo poruchy štítné žlázy, je poměrně známý. Nové studie ale objevily také souvislost mezi celiakií a kardiovaskulárními chorobami. To ale nemusí být důvod věšet hlavu – srdce si i tak můžeme udržet v pořádku.  

Existuje mnoho studií, které identifikovaly zvýšené riziko srdečních problémů u pacientů s celiakií. Například vědci z kliniky v americkém Clevelandu zjistili, že u lidí s celiakií je pravděpodobnost, že budou trpět ischemickou chorobou srdeční, dvakrát větší než u běžné populace.

Kromě toho výzkumníci nalezli u celiaků výrazně vyšší riziko mozkové mrtvice. To bohužel platí i pro mladé pacienty. Znepokojivé je také to, že riziko přetrvává i po několika letech po zahájení bezlepkové diety.

Proč je lepek nebezpečný pro srdce

Lidé s celiakií jsou náchylnější ke kardiovaskulárním problémům, protože lepek u nich způsobuje zánět sliznice tenkého střeva. Ten může být branou do těla pro nebezpečné bakterie, které se mohou dostávat dále k srdci.

Srdeční potíže jsou také mnohem nebezpečnější pro celiaky, protože často trpí nedostatkem živin – především železa. Anémie a nedostatek železa jsou potom spojované se závažnějšími syndromy a vyšší úmrtností při selhání srdce.

Prevence je nejlepší léčba

Přísná bezlepková dieta sice snižuje zánět ve střevech, ale bohužel nemusí nutně ovlivňovat kardiovaskulární rizika. I zde ale platí, že prevence je ta nejlepší léčba. Celiaci, obzvláště ti, u nichž se už v rodinné anamnéze objevila srdeční choroba, by měli docházet na pravidelné kontroly a konzultovat svůj zdravotní stav s lékařem, případně po dohodě s ním přikročit k preventivním opatřením.

Zdravá strava pro zdravé srdce

Od věci není ani správně a vyváženě se stravovat. Americká kardiologická asociace zveřejnila výživové pokyny pro zdravé srdce, které se dají dodržovat i na bezlepkové dietě: zvýšit příjem ovoce, zeleniny, nízkotučných mléčných výrobků, drůbeže, ryb a ořechů, naopak omezit červené maso, slazené pokrmy a nápoje a potraviny s nasycenými tuky.

Dále doporučuje snížit příjem sodíku alespoň na 2 400 miligramů za den a pít alkohol s mírou (maximálně jeden alkoholický nápoj za den pro ženy a dva pro muže).