Vodou probuzené ořechy! Lépe je strávíte, více si pochutnáte a konečně prospějí vašemu zdraví

Možná i na vašem vánočním stole se v průběhu adventu a vánočních svátků objeví několik tradičních pokrmů. Hrách, ryba, kuba nebo ořechy. A právě zmíněným ořechům, kterých v adventním čase alespoň v redakci Bezlepek.cz sníme tolik, kolik za zbytek roku, dnes věnujeme pozornost.

Ořechy, semena a luštěniny patří v rámci bezlepkové výživy mezi významné zdroje živin, bílkovin a minerálů. Obzvlášť, pokud ořechy a semínka máte rádi a zařazujete je do jídelníčku často, měli byste tyto plodiny před konzumací máčet. Jejich namáčení se často označuje jako probouzení. Tato aktivace předchází procesu klíčení a startuje v plodině procesy, které blahodárně působí na naše zdraví hned několikrát.

Konec trápení s trávením. V prvé řadě, namáčení ořechů odstraňuje enzymové inhibitory. Tyto látky mají za úkol blokovat v semenech proces klíčení do doby, než je k dispozici dostatek vlhkosti, aby semeno mohlo začít klíčit a růst. Enzymové inhibitory ale bohužel blokují  také naše trávicí enzymy, takže pokud ořechů sníte velké množství, vaše trávení se velmi zpomalí a přichází nepříjemný pocit těžkého břicha.

Úžasná chuť. Namáčení zjemňuje chuť ořechů, vyplavuje z nich třísloviny a odstraňuje tak nahořklou chuť především u mandlí a vlašských ořechů. Ideální doba namáčení trvá obvykle hodiny, ale pokud spěcháte, tak i 20minutová lázeň před servírováním chuti oříšků velmi prospěje.

Vstřebávání živin. Ořechy, luštěniny a obiloviny obsahují kyselinu fytovou, která v těle brání absorpci živin. Prakticky to znamená, že konzumujete-li větší množství kyseliny fytové v ořeších a luštěninách, pak se možná ochuzujete o minerály. Tato kyselina je totiž na sebe váže a vytváří nové sloučeniny, které už naše tělo neumí využít. Namáčení především luštěnin a obilovin pomáhá tuto svízel obejít a předcházet tak nedostatku minerálů.

A jaký je správný postup pro namáčení?

Každé semeno potřebuje jinou dobu pro probuzení. Mandle je dobré nechat namočené přes noc, vlašským ořechům stačí čtyři hodiny, kešú pouze dvě. U ořechů a semínek je dobré přidat do vody trochu mořské soli, u luštěnin a obilovin kvůli vysokému obsahu kyseliny fytové zase citronovou šťávu či jablečný ocet. Po namáčení je potřeba plodinu propláchnout a zpracovat. Podle druhu můžete luštěniny či obilniny uvařit, ořechy rovnou jíst nebo prosušit v troubě, aby znovu křupaly. Vynikající jsou také rostlinná mléka. Vyzkoušejte a užívejte si lahodou chuť probuzené přírody!

Zelené kari s chřestem

V našich končinách se v poslední době zase začíná stávat populárním chřest. A to je...

Zelené kari s chřestem