Jak si zajistit dostatečný příjem „obilovin“ na bezlepkové dietě?

Někteří celiaci se po diagnostikování nemoci potýkají s problémem nedostatku obilovin v potravě. Zapovězeno je často vše, na co dříve byli zvyklí, pšenice, žito, ječmen a někdy i oves. Jak se v nové životní etapě popasovat s výpadkem cereálií, které tvořily možná podstatnou část vašeho jídelníčku?

Na úvod je potřeba vysvětlit, proč jsou vlastně obiloviny ve stravě důležité, přestože módní trendy dnes diktují jejich omezování. Ve zdravé výživě májí významné zastoupení především jako zdroj zdravých sacharidů, různých vitamínů a minerálů. Obiloviny představují také důležitý zdroj vlákniny a preferované jsou vždy celozrnné produkty. Při výběru pečiva je potřeba rozlišovat, zda se jedná o celozrnný nebo vícezrnný produkt, přičemž tmavší barva pečiva nemusí být směrodatný ukazatel pro výběr. Celozrnné mouky se využívají v lepkovém i bezlepkovém pečení a jsou pro tělo prospěšnější především právě kvůli vláknině, minerálům a nižšímu glykemickému indexu.

Pokud je to možné, zařazujte do svého bezlepkového jídelníčku potraviny vyráběné z celozrnných pseudoobilovin, amarantu, quinoi, pohanky. Pestrou stravu doplňujte jáhly, čirokem, kukuřicí a ovsem bez lepku, pokud ho zdravotně dobře snášíte. Nevynechávejte luštěniny a čerpejte přidanou hodnotu z jejich namáčení, o kterém jsme psali dříve.

Pro mnoho celiaků je velmi obtížné si pravidelně péct domácí pečivo z rozmanitých celozrnných mouk, ty se ale dají celkem jednoduše používat v různých obměnách pro zahušťování omáček a polévek nebo pro příležitostné sladké pečení. Některé bezlepkové dobroty pracují dokonce s moukami z luštěnin, třeba z červené čočky!

Dobrou zprávou je, že i mezi kupovanými bezlepkovými výrobky lze najít například pečivo obohacené o bezlepkovou vlákninu, které může život s dietou ulehčit. Také lze zakoupit připravené bezlepkové müsli nebo si namíchat svoje podle vlastních preferencí.

Pokud se vám nedaří zařazovat do jídelníčku širší spektrum bezlepkových pseudoobilovin, hlídejte si celkový příjem vitamínů a minerálů z další stravy. Pomoci v tomto směru může i váš specializovaný lékař, který z krevního obrazu zjistí případné problémy související s nedostatkem minerálů a vitamínů v těle. Chybějící látky lze doplnit i potravinovými doplňky a multivitaminy, alespoň do doby, než na ten správný přírodní zdroj přijdete.